Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak oraz Prezes PAŻP Magdalena Jaworska-Maćkowiak wzięli udział w dorocznej konferencji SESAR JU 2025 w Brukseli. PAŻP jest mocno zaangażowana w realizację projektów technologicznych w ramach współpracy mającej na celu wprowadzenie rozwiązań unowocześniających zarządzanie europejską przestrzenią powietrzną.
– Naszym celem jest uczynienie Europy najbardziej efektywnym i przyjaznym środowisku niebem do latania na świecie. Musi to być również niebo najbezpieczniejsze. Jestem dumny, że Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest aktywnym członkiem Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR i bardzo się cieszę, że wiele systemów opracowanych przez SESAR jest wykorzystywanych w Polsce w codziennym świadczeniu usług przez PAŻP – podkreślił minister Dariusz Klimczak.
– Zarządzanie ruchem lotniczym jest strategiczne dla europejskiej gospodarki i bezpieczeństwa. Prawdziwy postęp technologiczny łatwo zaobserwować w projektach SESAR JU, gdzie eksperci z Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej są mocno zaangażowani, wprowadzając innowacje do codziennych operacji ATM – mówi Magdalena Jaworska-Maćkowiak, Prezes PAŻP.
W obradach SJU wzięli udział również Julian Rotter, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz Dariusz Joński, eurodeputowany, członek Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego.
Program SESAR powstał w 2004 roku w celu poprawy efektywności zarządzania ruchem lotniczym (ATM) oraz budowy inteligentnego systemu transportu lotniczego w Europie. Obecnie głównymi celami SESAR JU są:
– zmniejszenie opóźnień w ruchu lotniczym,
– obniżenie kosztów lotów,
– zwiększenie przepustowości lotnisk i przestrzeni powietrznej,
– zmniejszenie negatywnego wpływu lotnictwa na środowisko.
PAŻP jest zaangażowana w ramach SJU m.in. w kluczowe projekty HERON, HARMONIC i ATC TBO.
Projekt badawczy HERON ma na celu wspieranie wdrażania zestawu ambitnych celów w zakresie ograniczania emisji CO2 z transportu lotniczego i oferowania łagodzenia skutków poprzez rozwój znaczących i zrównoważonych działań, w tym bardziej wydajnych operacji lotniczych zarówno w powietrzu, jak i na ziemi.
Zaangażowanie PAŻP w projekt HARMONIC koncentruje się na uzupełnieniu koncepcji Dynamicznej Konfiguracji Przestrzeni Powietrznej (DAC) o proces tworzenia, zarządzania, udostępniania i dystrybucji informacji o dynamicznych obszarach ruchu w ramach systemu ASM i innych odpowiednich systemów wykorzystujących cyfrowe NOTAM i AUP/UUP.
Projekt SESAR 3 ATC-TBO prowadzi badania nad przypadkami użycia operacji opartych na trajektorii (TBO), które zapewniają elastyczność i eliminują niepewność w taktycznej fazie wykonania – tj. w horyzoncie koordynacji i separacji planisty i kontrolerów wykonawczych – dla operacji trasowych i TMA. TBO udostępnia wspólny plan, dane lotu, dla trajektorii lotu we wszystkich fazach lotu.
Jesteśmy bardzo dumni, że możemy uczestniczyć w projektach SJU!