Sukces testu dronostrad dla transportu medycznego

Sukces testu dronostrad dla transportu medycznego

W  dniach 14-21 grudnia odbyła się seria testowych lotów transportowych realizowanych przez polską spółkę Farada we współpracy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Lecąc wydzielonym korytarzem powietrznym i z maksymalną prędkością do 90 km/h dron dostarczył paczki medyczne średnio o połowę szybciej niż transportem kołowym.

Loty odbyły się na trasach pomiędzy Warszawą  a szpitalami w Pułtusku, Sochaczewie oraz Otwocku. Na tych trzech trasach zrealizowano kilkanaście przelotów bezzałogowego samolotu pionowego startu. Dron o masie 14kg unosi się pionowo najpierw na wysokość 50 m, a następnie podobnie do typowego samolotu pokonuje trasę na wysokości od 100 m do 120 m nad ziemią (AGL).

Bezzałogowy Statek Powietrzny pokonał trasy do Pułtuska i Sochaczewa o długości ok 60 km każda, średnio w 45 minut. Do Otwocka przelot z centrum Warszawy zajął mniej niż 15 min.

To najbardziej skomplikowane pod względem operacyjnym przedsięwzięcie z wykorzystaniem niskopułapowego drona transportowego z jakim PAŻP miał do tej pory do czynienia. Seria testów kolejny raz potwierdziła gotowość PAŻP do obsługi tego typu lotów – mówi Maciej Włodarczyk, kierownik działu zarządzania operacjami bezzałogowych statków powietrznych w PAŻP.

Działania PAŻP polegały na zabezpieczeniu tras specjalnie wydzielonymi korytarzami (strefami) co umożliwiło zapewnienie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników przestrzeni powietrznej. Co ważne statki powietrzne Farady emitowały własny sygnał z transpondera, dzięki czemu były widoczne dla innych podniebnych jednostek.

Misją firmy Farada jest zbudowanie bezpiecznej i wydajnej sieci logistycznej opartej o nowoczesne platformy bezzałogowe. Pierwszym obszarem na jakim się skupiamy to jest transport medyczny. Dzięki naszym rozwiązaniom możemy także już dziś skrócić czas oczekiwania na wyniki badania medycznego oraz zwiększyć jakość  transportu a docelowo poprawić nawet stan przeszczepianych organów w Polsce. Posiadamy innowacyjne, autorskie opracowane przez naszą firmę oprogramowanie zarówno do zarządzania przesyłkami jak i flotą dronów przez jednego operatora – mówi Szymon Kupaj, prezes zarządu firmy Farada.

Jest to kolejny projekt tego typu możliwy dzięki zaangażowaniu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. W listopadzie br. z sukcesem udało się przetransportować pierwsze ładunki medyczne do testów laboratoryjnych. Trasę o długości 7,5 km pomiędzy szpitalem na Stadionie Narodowym a CSK MSWiA dron firmy Spartaqs  pokonał w czasie 12 minut.

Fundamentem i zarazem kluczowym elementem do osiągnięcia tego celu jest system PansaUTM umożliwiający elektroniczną koordynację lotów BSP oraz cyfrowe zarządzanie wnioskami i zgodami na loty w przestrzeni powietrznej.