Wykonanie nakładów inwestycyjnych PAŻP od początku roku do października przekroczyło 72 procent w relacji do planu na ten okres. Ten korzystny wynik jest efektem wprowadzenia wielu procesów naprawczych niezbędnych, aby zdynamizować inwestycje wyhamowane a nawet zarzucone w minionych latach. Przed nami jeszcze dwa intensywne i kluczowe miesiące dalszej realizacji założeń w zakresie projektów rozwojowych i infrastrukturalnych PAŻP w tym roku, ponieważ w każdej instytucji i firmie te dwa miesiące roku są najbardziej intensywne pod tym względem.
Rok 2024 jest ostatnim rokiem okresu RP3 i zaniechania lat ubiegłych PAŻP nadrabia w trybie czasem awaryjnym, tak aby zabezpieczona została możliwość inwestowania w nowoczesne systemy i infrastrukturę w okresie RP4 (2025-2029). Kompleksowe dane na temat realizacji inwestycji zostaną zaprezentowane w Raporcie Rocznym PAŻP za 2024 r., a w I kwartale 2025 r. podamy wykonanie nakładów. Obecnie 36 procent (po 10 miesiącach 2024 r.) wykonania w relacji do planu rocznego oraz planu na ten właśnie okres jest zgodne z założeniami.
Już teraz należy podkreślić, że w br. uruchomiono operacyjnie pięć nowych obiektów radiokomunikacyjnych (obiekty przeznaczone do łączności radiowej – Babimost, Radom II, Łeba, Sanok, Brzesko), a trzy kolejne (Wrocław II, Poznań II, Bydgoszcz) są planowane do wdrożenia w grudniu 2024 roku. PAŻP wdrożyła operacyjnie m. in. pomoc nawigacyjną DME Legnica a także system multilateralny WAM dla TMA Poznań North i South. Obecnie budowane są trzy nowe radary MSSR Pułtusk, PSR/MSSR Gdańsk i PSR/MSSR Katowice. Dodatkowo mając na uwadze konieczność prowadzenia wielu modernizacji po latach zaniedbań inwestycyjnych, PAŻP uruchomiła w br. liczne procesy zakupowe dla: ILS/DME Kraków (nowy), ILS/DME Warszawa RWY 33 (wymiana) i RWY 11 (wymiana), ILS/DME Modlin (nowy), ILS/DME Wrocław (wymiana), ILS/DME Lublin (wymiana), DME Darłowo (nastąpi wymiana DVOR/DME na DME), DME Czaplinek (wymiana), DME Drezdenko (wymiana), DME Olesno (wymiana), DME Trzebielino (wymiana), DME Izbica (wymiana), DME dla TMA Kraków/Katowice. A to tylko przykłady inwestycji w części CNS obszaru kompetencji Agencji.
Rok 2024 będzie rekordowy a w kolejnych latach tempo inwestycji w infrastrukturę zapewniającą wysokie bezpieczeństwo operacji w polskiej przestrzeni powietrznej będzie dynamicznie rosło.