Projekt Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej „Dostosowanie infrastruktury lotniczych urządzeń naziemnych do wymagań PBN (Performance Based Navigation)” otrzymał 25 mln zł dofinansowania UE ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę Klimat i Środowisko (FEnIKS). Umowa na dofinansowanie została podpisana 19 grudnia 2024 r.
Zadanie ma na celu dostosowanie infrastruktury lotniczych urządzeń naziemnych do wymagań PBN (Performance Based Navigation), zgodnie z Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (EU) 2018/1048 z dnia 18 lipca 2018. Inicjatywa jest odpowiedzią na wymagania programu SESAR i wpisuje się w cel szczegółowy Programu FEnIKS: Rozwój odpornej na zmiany klimatu, inteligentnej, bezpiecznej, zrównoważonej i intermodalnej sieci TEN-T.
Główne cele projektu obejmują:
- zapewnienie infrastruktury naziemnej CNS zgodnej z wymaganiami PBN i programu SESAR,
- utrzymanie sieci MON (Minimum Operational Network),
- zwiększenie bezpieczeństwa w polskiej przestrzeni powietrznej,
- ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko.
Inwestycje PAŻP realizowane w ramach projektu: DME Jawor, ILS/DME Bydgoszcz, DME Augustów, OR/DME Grudziądz, DME TMA Kraków-Katowice, DME Darłowo.
Co oznaczają powyższe skróty? Wyjaśniamy:
ILS – Instrument Landing System – system lądowania wg wskazań przyrządów
DME – Distance Measuring Equipment – radioodległościomierz
OR – ośrodek radiokomunikacyjny
TMA – Terminal Moneouvering Area – rejon kontrolowany lotniska
CNS – Communication, Navigation, Surveillance – łączność, nawigacja, dozorowanie
Całkowita wartość projektu wynosi ponad 36 mln zł, realizacja w latach 2023-2029. To już trzecia umowa w zakresie Funduszu Spójności Unii Europejskiej. W ramach poprzednich dwóch umów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIŚI i POIŚ II) PAŻP pozyskała blisko 450 mln zł.