Ułatwienia dostępu

Serwisy PANSA:

WAC2022: iTEC prezentuje w Madrycie kolejny krok w cyfryzacji europejskiego nieba

Podczas wydarzenia zorganizowanego w trakcie World ATM Congress 2022 w Madrycie sojusz iTEC przedstawił postępy w rozwoju systemu kontroli ruchu lotniczego iTEC. ANSP z Niemiec (DFS), Wielkiej Brytanii (NATS), Hiszpanii (ENAIRE), Holandii (LVNL), Norwegii (Avinor), Litwy (Oro Navigacija) i Polski (PANSA), które tworzą sojusz iTEC wraz z Indra jako dostawca technologii zdefiniowała nowy pakiet ulepszeń operacyjnych i najnowocześniejszych rozwiązań architektonicznych, aby nadać nowy impuls rozwojowi systemu, który jest kluczem do stworzenia jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej.

Nowe rozwiązania opierają się na solidności najnowocześniejszego iTEC do zarządzania niektórymi z najbardziej złożonych i najbardziej ruchliwych przestrzeni powietrznych w Europie. Centra kontroli prowadzone przez NATS w Prestwick, DFS w Karlsruhe, a także Oro Navigacija w Wilnie, już działają w tym systemie. W międzyczasie ENAIRE wprowadził już niektóre ze swoich najważniejszych funkcji, a PAŻP kontynuuje prace nad jego wdrożeniem w centrum kontroli awaryjnej w Poznaniu.

To nowe rozwiązanie do rozwoju technologicznego systemu iTEC umożliwi członkom sojuszu kierowanie transformacją branży w nadchodzących latach.

W tym kontekście w 2021 r. iTEC zakończył ocenę nowych rozwiązań w 8 sesjach, w których uczestniczyło jednocześnie ponad 100 uczestników (operacyjnych i technicznych) z siedmiu agencji żeglugi powietrznej iTEC i Indra.

Kolejnym krokiem dla iTECu jest umowa podpisana między Avinor i Indra na cyfryzację norweskiego nieba. Avinor uruchomi system iTEC w 2025 roku w centrach kontroli obszaru Oslo i Stavanger, które zarządzają południową częścią norweskiej przestrzeni powietrznej. System Avinor iTEC zautomatyzuje wiele zadań dla kontrolerów ruchu lotniczego, umożliwi efektywność w przestrzeni powietrznej i zwiększy przewidywalność dla linii lotniczych. Przyczyni się to do zmniejszenia zużycia paliwa, emisji CO2 i kosztów dla linii lotniczych.

Ta umowa jest ważnym krokiem w długoterminowej strategii cyfryzacji Avinor w całej firmie. System jest kluczowym elementem umożliwiającym Norwegii spełnienie kilku wymogów regulacyjnych związanych z programem Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej w nadchodzących latach.

O iTEC

iTEC jest sojuszem siedmiu wiodących europejskich dostawców usług żeglugi powietrznej (ANSP): DFS (Niemcy), ENAIRE (Hiszpania), NATS (Wielka Brytania), LVNL (Holandia), AVINOR (Norwegia), PANSA (Polska) i Oro Navigacija ( Litwa), które obsługują jedne z najbardziej ruchliwych i najbardziej złożonych przestrzeni powietrznych na świecie.

Facebook
X
LinkedIn
Email
Drukuj

Szukaj...