W ramach tej implementacji, w AIP Polska zostały opublikowane nowe procedury NPA RNAV GNSS, dotyczące dziesięciu lotnisk kontrolowanych. Są to: Bydgoszcz EPBY, Gdańsk EPGD, Kraków EPKK, Katowice EPKT, Lublin EPLB, Poznań EPPO, Rzeszów EPRZ, Warszawa EPWA, Wrocław EPWR oraz Zielona Góra EPZG.
W przypadku procedur RNAV dla lotniska w Rzeszowie udostępnienie procedur nastąpi po zakończeniu trwającego właśnie remontu drogi startowej. Natomiast procedury RNAV dla lotnisk w Krakowie i Katowicach zostaną dopuszczone do użytkowania operacyjnego po zatwierdzeniu wszystkich działań wynikających z procesu zarządzania jakością związanego z wdrażaniem instrumentalnych procedur lotu, co powinno nastąpić w najbliższych dniach.
Zobacz listę europejskich lotnisk dysponujących opartymi o nawigację satelitarną, instrumentalnymi procedurami podejścia do lądowania:
http://www.essp-sas.eu/
Publikacja dwudziestu jeden procedur NPA RNAV GNSS to pierwszy etap projektu, który docelowo ma objąć wszystkie lotniska kontrolowane na wszystkich kierunkach dróg startowych, także tych obecnie nieoprzyrządowanych.
Istotną korzyścią wynikającą z operacyjnego wdrożenia procedur GNSS jest możliwość optymalizacji istniejącej struktury naziemnych pomocy radionawigacyjnych.
Zgodnie z europejskimi strategiami i planami dotyczącymi procedur lotu, zastosowanie sensora GNSS jest podstawą dla zapewnienia nawigacji i wdrażania nowoczesnych technologii w tym zakresie.
Ponadto, 28 lutego 2013 roku, PAŻP zawarła umowę o współpracy z European Satellite Services Provider. Porozumienie „EGNOS Working Agreement”, otwiera drogę do wdrożenia na polskich lotniskach i w polskiej przestrzeni powietrznej procedur opartych o nawigację satelitarną w Polsce.
ESSP to instytucja wyznaczona przez UE do zapewnienia usług żeglugi powietrznej opartych o techniki satelitarne.
Zawarte porozumienie pozwoli PAŻP na bardziej dokładne modyfikacje właśnie ogłoszonych nowych, opartych o nawigację satelitarną, instrumentalnych procedur podejścia do lądowania na dziesięciu polskich lotniskach kontrolowanych.
Podpisanie porozumienia EGNOS Working Agreement wpisuje się w logiczny ciąg prac prowadzonych w ramach projektów HEDGE i APV Mielec, w ramach których 14 i 15 marca 2011 roku na lotniskach w Katowicach i Mielcu wykonano loty eksperymentalne i podejścia do lądowania z prowadzeniem pionowym APV-I (LPV).
Zachęcamy do zapoznania się z wcześniejszymi informacjami na ten temat dostępnymi w naszym serwisie:
– PAŻP demonstruje satelitarną przyszłość żeglugi powietrznej
14 i 15 marca 2011 roku na lotniskach w Katowicach, Krakowie i Mielcu, PAŻP przeprowadza eksperymentalne loty i podejścia do lądowania z prowadzeniem pionowym APV I. Eksperymentalne loty i lądowania będą pomoce w pracach nad procedurami APV dla Katowic, Krakowa, Mielca, Warszawy i Gdańska.
https://www.pansa.pl/?lang=_pl&opis=wi%C4%99cej&id_wyslane=472
– PAŻP uczestniczy w trzech projektach wdrożeniowych GNSS
W ramach europejskich procedur konkursowych dotyczących finansowania z funduszy UE projektów badawczo-rozwojowych, PAŻP wraz z innymi zainteresowanymi podmiotami, uzyskała potwierdzenie przyznania środków w następujących, opisanych poniżej projektach.
https://www.pansa.pl/index.php?lang=_pl&opis=wiecej&id_wyslane=235
– EGNOS: DARMOWY SYSTEM WSPOMAGANIA SATELITARNEGO JUŻ DZIAŁA
https://www.pansa.pl/?lang=_pl&opis=wiecej&id_wyslane=266
oraz Prezentacjami PAŻP:
Nawigacja GNSS – procedury
Nawigacja GNSS: teoria i zastosowanie
Nawigacja GNSS – przepisy