Symulacja dodania do żywego ruchu lotniczego wielu rozproszonych dronów – na tym w skrócie polega projekt NaviLab, który zostanie uruchomiony w ramach współpracy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i Poznańskiego Centrum Sieciowo-Superkomputerowego. To symulacyjne laboratorium pozwoli na stworzenie systemu zarządzania ruchem lotniczym, który będzie jeszcze bardziej płynny i bezpieczny. A pomoże mu w tym potężna moc obliczeniowa poznańskiego superkomputera.
NaviLab to kolejny element współpracy PAŻP i PCSS w ramach inicjatywy NaviHub. To software’owe laboratorium, które umożliwi wykorzystanie używanych obecnie przez kontrolerów systemów zarządzania ruchem lotniczym na potrzeby symulacji i testów. Umożliwi to analizę bezpieczeństwa wprowadzenia do polskiej przestrzeni powietrznej dużej liczby rozproszonych Bezzałogowych Statków Powietrznych (BSP), które przestrzeń tę będą dzieliły z samolotami załogowymi.
NaviLab pozwala zasymulować dodanie wirtualnych dronów do prawdziwego ruchu na polskim niebie. Dzięki temu możliwe będzie zbadanie wpływu BSP na bezpieczeństwo ruchu lotniczego, pojemność przestrzeni powietrznej, jak i również na środowisko zewnętrzne. W oparciu o symulacje NaviLab testowane będą różne rozwiązania dotyczące metod koordynacji lotów, a także konfigurowania przestrzeni powietrznej tak, aby spełniała ona potrzeby już nie tylko lotów załogowych, ale również bezzałogowych. We wszystkich klasach przestrzeni powietrznej i na wszystkich wysokościach, również bardzo niskich.
Uruchomienie Navi Lab nastąpi już w kwietniu br. Dzięki współpracy PAŻP i PCSS do przeprowadzenia tych złożonych symulacji wykorzystana zostanie moc obliczeniowa poznańskiego superkomputera oraz infrastruktura szerokopasmowej krajowej sieci naukowej Polski Internet Optyczny PIONIER.
- Kluczową zaletą NaviLab będzie możliwość prowadzenia kompleksowych badań i testów w środowisku maksymalnie zbliżonym do rzeczywistego. Przeprowadzane w ten sposób symulacje pomogą w opracowaniu nowych rozwiązań, które zapewnią najwyższe bezpieczeństwo ruchu lotniczego w coraz bardziej złożonej przestrzeni. Opracowany zostanie m.in. system dynamicznej konfiguracji przestrzeni powietrznej dla potrzeb zarządzania rozproszonym ruchem autonomicznych statków bezzałogowych i taksówek lotniczych, który wykorzystany zostanie przy budowie i organizacji przestrzeni U-Space dla Centralnego Portu Komunikacyjnego i obszarów miejskich.
- Nowoczesne i w pełni cyfrowe technologie sprawią, że system zarządzania ruchem lotniczym stanie się jeszcze bardziej płynny i odporny na różnego rodzaju czynniki zewnętrzne takiej jak nagły wzrost czy spadek ruchu lotniczego.
NaviLab to część wspólnej inicjatywy PAŻP i PCSS pod nazwą NaviHub. Jest to platforma łącząca wiedzę, kompetencje oraz doświadczenia instytutów, uczelni, przedsiębiorstw i obiektów lotniczych. Celem NaviHub jest tworzenie i testowanie nowoczesnych rozwiązań dla nawigacji i żeglugi powietrznej, które będą wykorzystywane na już funkcjonujących, jak i nowych lotniskach w Polsce. Projekt został po raz pierwszy zaprezentowany 25 maja 2019 r. przez przedstawicieli PAŻP, PCSS oraz Politechniki Poznańskiej.