Polska Agencja Żeglugi Powietrznej potwierdziła właśnie, że działający w krakowskim porcie system wspomagania lądowania przy ograniczonej widzialności ILS (Instrument Landing System) spełnia wymogi II kategorii. Zarząd Kraków Airport zlecił wcześniej PAŻP sprawdzenie przydatności wysyłanego przez ILS sygnału w przestrzeni pod kątem wspomnianej kategorii II. Obloty i pomiary wykonane przez samolot laboratorium Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej potwierdziły pełną zdolność tego systemu do pracy w trudniejszych warunkach pogodowych. Tym samym krakowski port jest jedynym portem regionalnym w kraju, na którym urządzenia ILS mogą już działać w II kategorii.
„Obecne wyposażenie lotniska, w trudnych warunkach widoczności umożliwia pilotowi podjęcie decyzji o lądowaniu na wysokości nie mniejszej niż 60 m, przy widzialności na drodze startowej nie gorszej niż 550 m. Podwyższenie kategorii obniży te progi o połowę, co będzie miało istotne znaczenie w dniach gdy na otoczonym wzniesieniami balickimi lotnisku utrzymuje się denerwująca pasażerów i przewoźników mgła. Chcemy także w ten sposób uzyskać argumenty w staraniach o pozyskanie przewoźnika bazującego na stałe w Krakowie, co niewątpliwie wpłynęłoby korzystnie na dalszy rozwój siatki połączeń” – podkreśla Jan Pamuła, Prezes Zarządu Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków – Balice Sp. z o.o.
Obecnie trwają prace nad opracowaniem i publikacją odpowiednich procedur operacyjnych, weryfikacją warunków bezpieczeństwa w strefach podejścia i wznoszenia oraz kontynuowane są prace inwestycyjne. Docelowo, nawierzchnie lotniskowe będą wyposażone miedzy innymi w system świetlny, prowadzący bezpiecznie samolot do wyznaczonego miejsca postoju. Zarząd Kraków Airport liczy, że Urząd Lotnictwa Cywilnego wyda decyzję o podwyższeniu kategorii operacyjnej lotniska w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
W załączeniu informacja prasowa MPL Kraków.