Serwisy PANSA:

Air Force One już w Polsce. Z Brukseli przez Rzeszów doleciał do Warszawy

W piątek (25 marca) prezydent USA Joe Biden rozpoczął swoją dwudniową wizytę w Polsce. Pisząc o wizycie należy wspomnieć o jej – jakże ciekawym – lotniczym aspekcie. Air Force One czyli samolot twierdza – jak zawsze wzbudza największe zainteresowanie nie tylko wśród pracowników i fanów lotnictwa.

W pierwszej kolejności odwiedził Rzeszów, w którym wylądował o godz. 14.04 i wziął udział w spotkaniu na temat napływu uchodźców do Polski i kryzysu humanitarnego na Ukrainie oraz ze stacjonującymi na Podkarpaciu żołnierzami 82. dywizji powietrznodesantowej. Po tym udał się samolotem VC-25A o callsignie Air Force One do Warszawy. Na Lotnisku Chopina wylądował o godz. 18.37 rozpoczynając 15. wizytę prezydenta USA w Polsce.

Na każdym etapie lotu Air Force 1, w polskiej przestrzeni powietrznej, był pod wyłączną opieką polskich kontrolerów ruchu lotniczego. Lądowanie samolotu Prezydenta USA nie spowodowało istotnych zakłóceń w ruchu lotniczym z i do Warszawy.

W dniach 25-26 marca 2022 r. w związku z wizytą Prezydenta USA, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej opublikowała NOTAM P0807/22 ustanawiający strefę czasowo ograniczoną EP R100 w kole o promieniu 27 NM, gdzie będzie obowiązywał całkowity zakaz wykonywania lotów. Latać w jej obrębie mogły jedynie śmigłowce i helikoptery służb oraz ratownicze. Jego treść dostępna na dole tego artykułu.

Callsign Air Force One

Air Force One to kryptonim nadawany każdemu samolotowi amerykańskich sił powietrznych, na którego pokładzie znajduje się urzędujący Prezydent Stanów Zjednoczonych. Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) posiadają dwa samoloty VC-25A, o numerach 28000 i 29000. Są to zbudowane na zamówienie i specjalnie przystosowane wersje cywilnych samolotów Boeing 747-2G4B JumboJet. W Polsce gości po raz 10. Wcześniej przybywały do nas w roku 1992, 1994, 1997, 2001, 2003, 2007, 2011, 2014 oraz w 2017. Przed wprowadzeniem w 1990 roku samolotów VC-25A, od 1958 były wykorzystywane dwa inne Boeingi typu 707-320B o numerach 26000 i 27000. Przed i po przylocie Air Force One pojawiają się także Boeingi C-32. To wojskowa wersja pasażerskich boeingów B757-200, głównie przeznaczona do przewozu Wiceprezydenta Stanów Zjednoczonych, żony prezydenta, członków Gabinetu i Kongresu USA. Wcześniej przyleciał także samolot z dziennikarzami, którym podczas tej wizyty jest Boeing 767-400 linii Delta Air Lines (N835MH).

Przygotowania do przylotu prezydenta USA

Każdą wizytę prezydenta USA zabezpieczają logistycznie samoloty transportowe. Popularne Globemastery przywożą sprzęt techniczny w tym samochody Secret Service, ochrony prezydenta USA. Boeing C-17 Globemaster III to ciężki wojskowy samolot transportowy produkowany przez firmę Boeing. W ostatnich dniach mogliśmy zobaczyć siedem takich maszyn na stołecznym lotnisku.

Czasem pojawia się także transportowy C-5 Galaxy, który w niektórych latach przywoził m.in. limuzynę prezydencką Cadillac One zwaną pieszczotliwie Bestia. C-5 to ciężki, wojskowy samolot transportowy zbudowany przez firmę Lockheed Martin. Został zaprojektowany w celu zapewnienia strategicznego, międzykontynentalnego transportu wojska i sprzętu wojskowego jako następca wycofanego ze służby C-141 Starlifter. C-5 Galaxy jest największym amerykańskim wojskowym samolotem transportowym i jedną z największych tego typu maszyn na świecie. Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych są jedynym użytkownikiem tej maszyny.

NOTAM

P0830/22 NOTAMR P0807/22
A) EPWA B) 2203250711 C) 2203262259
E) STREFA CZASOWO OGRANICZONA EP R100 WARSZAWA ACT.
KOLO O PROMIENIU 27NM I SRODKU W PUNKCIE: 521408N 0210224E
GND-FL180
W STREFIE OBOWIAZUJE CALKOWITY ZAKAZ WYKONYWANIA LOTOW Z WYLACZENIEM:
1. LOTOW WYKONYWANYCH ZGODNIE Z INSTRUMENTALNYMI PROCEDURAMI
PODEJSCIA DO LADOWANIA I ODLOTU, OPUBLIKOWANYMI W AIP POLSKA LUB
LOTOW WEKTOROWANYCH RADAROWO PRZEZ ATC Z PRZYCZYN OPERACYJNYCH
(WYLACZENIE NIE DOTYCZY LOTNICTWA GA),
2. VFR ARR/DEP DO/Z EPMO PO TRASIE: EPMO-EPMO INDIA-EPMO HOTEL
3. LOTOW LOTNICTWA PANSTWOWEGO,
4. LOTOW O STATUSIE HEAD, STATE, FFR, HOSP, GARDA, ALFA SCAMBLE
5. LOTOW LOTNICZEGO POGOTOWIA RATUNKOWEGO ORAZ LOTOW WYKONYWANYCH W
CELU UDZIELANIA POMOCY W PRZYPADKU ZAGROZENIA ZYCIA LUB ZDROWIA,
6. LOTOW WYKONYWANYCH ZA ZGODA KOMENDY STOLECZNEJ POLICJI:
+48 608 570 145, +48 47 723 66 59.
F)GND G)FL180)

P0807/22 NOTAMN
A) EPWA B) 2203250700 C) 2203262259
E) STREFA CZASOWO OGRANICZONA EP R100 WARSZAWA ACT.
KOLO O PROMIENIU 27NM I SRODKU W PUNKCIE: 521408N 0210224E
GND-FL180
W STREFIE OBOWIAZUJE CALKOWITY ZAKAZ WYKONYWANIA LOTOW Z WYLACZENIEM:
1. LOTOW WYKONYWANYCH ZGODNIE Z INSTRUMENTALNYMI PROCEDURAMI
PODEJSCIA DO LADOWANIA I ODLOTU, OPUBLIKOWANYMI W AIP POLSKA LUB
LOTOW WEKTOROWANYCH RADAROWO PRZEZ ATC Z PRZYCZYN OPERACYJNYCH,
2. VFR ARR/DEP DO/Z EPMO PO TRASIE: EPMO-EPMO INDIA-EPMO HOTEL
3. LOTOW LOTNICTWA PANSTWOWEGO,
4. LOTOW O STATUSIE HEAD, STATE, FFR, HOSP, GARDA, ALFA SCAMBLE
5. LOTOW LOTNICZEGO POGOTOWIA RATUNKOWEGO ORAZ LOTOW WYKONYWANYCH W
CELU UDZIELANIA POMOCY W PRZYPADKU ZAGROZENIA ZYCIA LUB ZDROWIA,
6. LOTOW WYKONYWANYCH ZA ZGODA KOMENDY STOLECZNEJ POLICJI:
+48 608 570 145, +48 47 723 66 59.
F)GND G)FL180)

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on print
Drukuj

Szukaj...