Ułatwienia dostępu

Serwisy PANSA:
Home / CEF CALL 2022 / CLEAN ATM

CLEAN ATM

Cross-border FRA

W ramach projektu zostaną wdrożone następujące funkcjonalności systemu:

  • Traffic – dostosuje system przetwarzania planów lotów i ich redystrybucji do wdrożenia Free Route Airspace w FIR Warszawa. Zakres projektu obejmuje opracowanie wymagań, wytworzenie oprogramowania oraz wdrożenie systemu informatycznego do eksploatacji operacyjnej.
  • Upgrade 3 P_21 – specyfikacja i zamówienie oraz wdrożenie funkcjonalności wspierających zarządzanie ruchem lotniczym w ramach Cross-boarder FRA, w tym rozbudowa obszaru roboczego, rozwój zarządzania trajektoriami, modyfikacja narzędzi wspierających zarządzanie konfliktami, rozwój komunikacji OLDI.
  • iTEC – transfer rozwiązań do wymagań nowego systemu ATM opartego na komponentach iTEC- przygotowanie i walidacja koncepcji FRA i powiązanych procedur.

Budżet projektu: 3 072 553 EURO
Dofinansowanie (50%): 1 536 276 EURO
Okres realizacji projektu: 19.01.2023 – 31.12.2025 (35,5 miesięcy)

ASM SWIM

ASM (Airspace Management Service) SWIM (System-Wide Information Management) to projekt wielostronny, zrzeszający 15 organizacji współpracujących ze sobą w celu zapewnienia terminowej i zsynchronizowanej realizacji Common Project 1 (CP1) zgodnego z założeniami określonymi w programie wdrożeniowym SESAR (SDP).

Celem projektu jest wdrożenie funkcjonalności zarządzania ruchem lotniczym (ATM) „AF5 – System Wide Information Management (SWIM)” oraz podfunkcji SDP 5.3.1 dotyczącej wymiany informacji lotniczych. Docelowy termin wdrożenia projektu ASM SWIM to grudzień 2025r.

Głównym zadaniem projektu jest cyfryzacja wymiany informacji. Wynikiem tego działania będą korzyści operacyjne wynikające z dostarczania wysokiej jakości informacji we właściwe miejsce i we właściwym czasie.

Dzięki wdrożeniu wytycznych SDP 5.3.1 będzie możliwe dostarczanie w czasie rzeczywistym informacji o statusie przestrzeni powietrznej z systemu wsparcia ASM do systemu Air Traffic Control (ATC) PAŻP wnosi wkład w realizację projektu ASM SWIM w następujących podzadaniach:

  • Podzadanie T2 – Wdrożenie lokalnego systemu zarządzania przestrzenią powietrzną (Implementation of local airspace management system).

Prace PAŻP w projekcie będą dotyczyły wdrożenie lokalnego systemu ASM (CAT), który wspiera publikację danych struktury powietrznej oraz usług Airspace Availability..

Budżet projektu: 635 866 EURO
Dofinansowanie (50%): 317 933 EURO
Okres realizacji projektu: 19.01.2023 – 31.12.2025 (36 miesięcy)

ACADIA

Głównym celem tego projektu jest umożliwienie dostępu do informacji lotniczych za pomocą serwisów, a także zapewnienie zwiększonego poziomu interoperacyjności i jakości. W szczególności oczekuje się, że lokalne systemy AISP, lotniskowe i ANSP oraz EAD (European AIS Database) zostaną poddane cyfryzacji i kompletności danych, aby spełnić oczekiwania CP1 w ramach wsparcia AF 3.1.1 oraz jako krok pośredni w kierunku wdrożenia AF 5.3.1 SWIM Services. Dawcy danych (np. porty lotnicze) przyczyniający się do dostarczania informacji lotniczych są również objęci zakresem tego projektu, który ma na celu zapewnienie korzyści płynących z cyfryzacji i automatyzacji łańcucha danych.

W ramach projektu planowane są następujące działania:

  • Zakup i wdrożenie portalu internetowego umożliwiającego zgłaszanie danych przez dawców danych oraz dystrybucję produktów informacji lotniczej poprzez wystawione serwisy;
  • zakup i wdrożenie cyfrowego NOTAM umożliwiającego wykorzystanie zdefiniowanych scenariuszy bazujących na obiektach bazodanowych;
  • utworzenie bazy danych kartograficznych lotnisk umożliwiającej udostępnienie cyfrowych zbiorów danych AMDB (aerodrome mapping database)
  • Aktualizacja formalnych ustaleń z operatorami portów lotniczych w celu uwzględnienia danych AMDB;
  • Dostosowanie narzędzi do mapowania obiektów (Feature Mapping Tool) do AIXM 5.1.;
  • migracja danych z EAD SDO do EAD SDD w celu wymiany danych z EAD w modelu AIXM 5.1;
  • Procedowanie zmian w systemie funkcjonalnym;
  • Przeprowadzenie oceny bezpieczeństwa zmiany;
  • Szkolenia dla dawców danych.

Budżet projektu: 1 870 528 EURO
Dofinansowanie (50%): 935 264 EURO
Okres realizacji projektu: 19.01.2023 – 31.12.2025 (35,5 miesięcy)

FF-ICE TRAFIC 2.0

System TRAFFIC jest niezbędnym łącznikiem pomiędzy użytkownikami przestrzeni powietrznej (którzy dostarczają plany za pośrednictwem Network Managera) a systemami PAŻP wykorzystywanymi do zapewniania służb ATM. System TRAFFIC posiada duży potencjał operacyjny w zakresie adaptacji do zmieniających się wymogów formalno-prawnych zasad dostępu do FIR Warszawa. Jest pierwszym elementem niezbędnym do rozpoczęcia wsparcia koncepcji „Wirtualnego Centrum” jako ATM Data Service Provider (ADSP). Pozwoli to na stworzenie platformy przetwarzania i dystrybucji danych lotniczych (FPL w zakresie projektu) poprzez usługi dostępne dla innych systemów PAŻP, np. P_21, iTEC, Elektronicznych Pasków Przebiegu Lotów i innych systemów zewnętrznych. Projekt pozwoli na dostarczenie oprogramowania systemu TRAFFIC. Główną koncepcją systemu Traffic jest bezbłędna wymiana dużej ilości informacji związanych z lotem przez cały cykl życia lotu. Głównym budulcem do osiągnięcia takiego przedsięwzięcia jest framework FF-ICE, który składa się z modelu FIXM i usług SWIM. Wierzymy, że Flight and Flow Information for a Collaborative Environment będzie podstawowym elementem wymiany informacji w przyszłych systemach informatycznych ATM, co będzie miało pozytywny wpływ na każdego interesariusza w europejskim systemie transportu lotniczego. System ruchu jest pierwszym krokiem w przyszłym ciągłym rozwoju usług SWIM, gdzie kolejnymi krokami w przyszłych projektach będzie wdrożenie usług SWIM w celu wsparcia A-CDM, wymiany danych o locie po odlocie i przekazywania informacji o statku powietrznym.

Budżet projektu: 1 502 589 EURO
Dofinansowanie (50%): 751 294 EURO
Okres realizacji projektu: 19.01.2023 – 31.12.2025 (35,5 miesięcy)

Szukaj...