Serwisy PANSA:

Hub innowacji lotniczych powstaje w Poznaniu

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej odebrała od wykonawcy Ośrodek Kontroli Ruchu Lotniczego w sąsiedztwie lotniska Poznań-Ławica. To właśnie stąd będzie mógł być nadzorowany ruch lotniczy na terenie całej Polski. To także pierwsza z inwestycji PAŻP w infrastrukturę na potrzeby Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Remote Tower (tzw. wieża zdalna) to technologia umożliwiająca sprawowanie kontroli ruchu lotniczego w danym porcie z innego, oddalonego nawet o kilkaset kilometrów miejsca – z wykorzystaniem zaawansowanych cyfrowych środków transmisji obrazu i dźwięku.

Poznańska inwestycja została odebrana od wykonawcy 15 czerwca. Dzisiaj wiceminister spraw zagranicznych Szymon Szynkowski vel Sęk w towarzystwie prezesa spółki CPK Mikołaja Wilda i prezesa PAŻP Janusza Janiszewskiego odwiedzili nowy obiekt w sąsiedztwie Portu Lotniczego Poznań-Ławica.

Wielkie inwestycje zaczynają się od mniejszych kroków. Dzisiaj wizja Centralnego Portu Komunikacyjnego powoli staje się faktem. Obiekt w Poznaniu to pierwsza z inwestycji PAŻP w infrastrukturę na potrzeby CPK, to także miejsce w którym powstawać będą technologie wykorzystywane na wszystkich lotniskach w Polsce i, mam nadzieję, na świecie – mówi wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, który uczestniczył w wydarzeniu w sposób zdalny.

Pozycja Polski na światowym rynku lotniczym jest coraz silniejsza. Dotyczy to nie tylko większej liczby rejsów i obsługiwanych kierunków, ale także rozwoju całego zaplecza sektora lotniczego. Cieszę się, że Poznań dzięki tej inwestycji staje się jasnym punktem na mapie lotniczych innowacji technologicznych – dodaje Szymon Szynkowski vel Sęk, wiceminister spraw zagranicznych.

Ośrodek Kontroli Ruchu Lotniczego w Poznaniu to trzypoziomowy, samowystarczalny, ekologiczny kompleks zbudowany w miejscu starej wieży radarowej. Umowa na realizację inwestycji została zawarta z firmą Hochtief Polska w maju 2018 roku. Wartość inwestycji wyniosła 91,5 mln zł. Kontrakt został zrealizowany w formule zaprojektuj i wybuduj w czasie 25 miesięcy. Zlecenie objęło zaprojektowanie i budowę nowego OKRL wraz z infrastrukturą techniczną, rozbiórkę istniejących obiektów, adaptację i modernizację wieży o wysokości 24 metrów, realizację drogi dojazdowej i parkingu.

W kompleksie o powierzchni niemal 10 tys. m. kw. znajdują się m.in. dwie sale o powierzchni 1280 m kw. każda, dwie bliźniacze serwerownie (o powierzchni 570 m kw. każda), zaplecze socjalne przygotowane dla zespołów kontrolerów, techników i programistów, w tym 50 kapsuł snu. Obiekt wyposażony jest w dwa niezależne zasilenia z sieci elektroenergetycznej i dodatkowo dwa agregaty prądotwórcze o mocy 1,5 MW każdy, które mogłyby zaopatrzyć w prąd średniej wielkości miasto, a do tego zabezpieczony jest systemami UPS z bateriami akumulatorów. W kompleksie znajduje się centrum gaszenia gazem specjalistycznego sprzętu kontrolerskiego, pięć pomp ciepła z wymiennikiem gruntowym o mocy ok. 240 kW, w oparciu o 35 odwiertów o głębokości 200 m. zapewniających ekologiczne i samowystarczalne zasilanie, a także stanowiska przygotowane do ładowania samochodów elektrycznych czy rowerownia.

Dokładnie rok temu wspólnie z Politechniką Poznańską i Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym (PCSS) rozpoczęliśmy projekt NaviHub. Laboratorium innowacji, które będzie miało tu swoją siedzibę, pozwoli także na dalszy rozwój systemu koordynacji lotów dronów PANSA UTM – wyjaśnia Janusz Janiszewski, prezes PAŻP.

Inwestycja wpisuje się w plany budowy CPK, na terenie którego powstanie wieża konwencjonalna, ale technologia zdalna z wykorzystaniem nowego centrum sterowania w Poznaniu będzie wykorzystana jako rozwiązanie awaryjne. W ramach projektu CPK w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany – ściśle zintegrowany z koleją i drogami – Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.

CPK to nie tylko nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy, to też szeroka rozumiana infrastruktura realizowana w różnych miejscach kraju. I tak, jak PAŻP jest istotną częścią całego projektu CPK, tak mamy nadzieję, że rozwiązanie wypracowywane w Ośrodku Kontroli Ruchu Lotniczego w Poznaniu będą służyły nie tylko CPK, ale też wszystkim portom regionalnym w Polsce – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.

Inwestycja będzie uruchamiana operacyjnie w kilku etapach. Cały proces powinien zakończyć się w ciągu dwóch lat. W poznańskim ośrodku powstanie centrum zapasowe dla CZRL w Warszawie, z którego pełniona będzie służba kontroli ruchu dla portów lotniczych w Polsce, a także centrum rozwoju technologii, którego zadaniem będzie tworzenie wiedzy specjalistycznej w obszarze kontroli ruchu oraz zbudowanie zaplecza wysokiej klasy specjalistów w obszarach związanych z lotnictwem i nowoczesnymi technologiami. Centrum kompetencji będzie również miejscem strategicznym, w kontekście zbierania, integracji, przetwarzania, analizowania i dystrybucji danych lotniczych dla wszystkich interesariuszy.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on print
Drukuj

Szukaj...

animal hardcore porn you porm com big titty teen fucked tamil aunty xxx photo kink o rama where does ava addams live poonam dhillo hot guys who love to swallow cum cartoon vore porn how old is tt from cheer marie osmond nude adult videos for women hotel room xxx video culo rico xxx