Bezpieczeństwo, cyfryzacja i wygoda – to główne cechy systemu Electronic Flight progrEss Strips (EFES) wdrożonego operacyjnie przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej na polskich wieżach kontroli lotnisk. EFES to cyfrowe centrum informacji, dzięki któremu ruch lotniczy jest bardziej przewidywalny, operacje lotnicze bezpieczniejsze, środowisko techniczne zautomatyzowane, a zarządzanie siecią łatwiejsze i wygodniejsze. Nowy system z powodzeniem funkcjonuje już na lotniskach w Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu i Olsztynie-Szymanach. W połowie lipca EFES zostanie uruchomiony także w Krakowie i Katowicach.
Cyfrowy system elektronicznych pasków postępu to narzędzie zapewniające użyteczne informacje o lotach i pozwalające zmniejszyć obciążenie kontrolerów. Dzięki systemowi nowej generacji personel na polskich wieżach ma większą świadomość sytuacyjną, co przekłada się na większe bezpieczeństwo i jeszcze lepszą efektywność zarządzania ruchem lotniczym.
EFES usprawnia także przepływ informacji między różnymi podmiotami biorącymi udział w obsłudze operacji lotniczych, m.in. przewoźnikami i portami lotniczymi, dla których dostępność informacji jest dużym udogodnieniem, a przekazywanie cyfrowych zezwoleń na lot nową jakością i wsparciem.
– Innowacje to obok kontroli ruchu lotniczego główny obszar aktywności PAŻP. W czasie kryzysu spowodowanego COVID-19 postawiliśmy właśnie na rozwój nowych technologii. Nowa jakość, jaką wprowadza w zarządzaniu operacjami lotniczymi system EFES, to dowód na to, jak śmiałe koncepcje naszych ekspertów od innowacji przekładają się na realne narzędzia wykorzystywane w pracy operacyjnej i bezpieczeństwo w przestrzeni powietrznej – mówi Janusz Janiszewski, prezes PAŻP.
Uruchamianie operacyjne systemu EFES w kolejnych lokalizacjach jest planowane sukcesywnie w ciągu całego 2020 roku. Ostatnim lotniskiem, na którym EFES zostanie wdrożony, ma być port lotniczy im. Fryderyka Chopina w Warszawie (EPWA).
– Cały czas pracujemy nad koncepcjami, które wprowadzają nowe technologię do , co bardzo ważne, wszystkich wież, w celu stworzenia przyjaznego i użytecznego środowiska dla naszych kontrolerów, ale także w celu zwiększania przewidywalności i dostępności informacji. EFES to nowa jakość na polskich lotniskach, stworzona w oparciu o wybrane w otwartym przetargu rozwiązanie smartStrips firmy Frequentis i spersonalizowana na potrzeby Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Umowa na system EFES była ważnym krokiem naprzód, który wyznaczył naszą ścieżkę na przyszłość, także w odniesieniu do przyszłej standaryzacji danych związanych z wieżą – dodaje Jarosław Niewiński, kierujący innowacjami w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Fot: zrzut ekranu systemu EFES
Fot. główna: proceduralna kontrola zbliżania na elektronicznych paskach postępu lotu systemu EFES podczas szkolenia na symulatorze kontroli ruchu lotniczego