Kluczowe znaczenie w pracy kontrolerów ruchu lotniczego ma wiarygodna i aktualna wiedza o pozycjach wszystkich statków powietrznych. Jednym z najważniejszych elementów, który to umożliwia, jest traker, czyli system umożliwiający zobrazowanie tras lecących samolotów. Aby stale zapewniać najwyższy stopień bezpieczeństwa w powietrzu w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej wdrożony został właśnie traker nowej generacji.
Informacje o bieżących pozycjach lecących statków powietrznych zbierane i dostarczane są przez różne systemy radiolokacyjne – zarówno radary (pierwotne PSR i wtórne SSR) jak i systemy mulilateracji (MLAT). Wszystkie zbierane informacje trafiają następnie w jeden wspólny system ich dystrybucji (SDDC – Surveillance Data Distribution Cloud), dzięki któremu trafia on do ośrodków pracy służb ruchu lotniczego w różnych częściach Polski.
Właściwe przetworzenie olbrzymich ilości danych radiolokacyjnych nie jest jednak łatwe. Nie tylko bowiem każdy z radarów jednocześnie dostarcza informacje o wielu statkach powietrznych, ale również każdy statek powietrzny może jednocześnie być obserwowany przez wiele radarów. Aby prawidłowo przetwarzać te dane i wyświetlać je w formie gotowych traków, czyli znaczników obrazujących trasy lecących statków powietrznych, niezbędny jest specjalny system – czyli traker. System ten jest zdolny do generowania uporządkowanych traków przy użyciu zaawansowanych algorytmów matematycznych.
10 lutego 2022 roku w ramach projektu PR-130 w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej został wdrożony operacyjnie traker nowej generacji ARTAS V9.0.1. W wykorzystywanym w Polsce systemie zarządzania ruchem lotniczym PEGASUS_21 (P_21) wykorzystywane są obecnie dwa różne trakery: jeden firmy Indra (traker SDP Indra) oraz drugi traker SDP ARTAS (ATM suRveillance Tracker and Server). Konieczność posiadania dwóch alternatywnych systemów tego typu wynika z olbrzymiego znaczenia, jakie dla zapewniania bezpieczeństwa w powietrzu ma sprawny i nowoczesny traker. Służby ruchu lotniczego w danej chwili korzystają tylko z jednego z nich, lecz w przypadku jakichkolwiek problemów technicznych mogą błyskawicznie przestawić się na korzystanie z drugiego trakera.
Takie rozwiązanie zwiększa wiarygodność danych o pozycjach statków powietrznych prezentowanych kontrolerom, a co za tym idzie podnosi jakość ich pracy. Analizując aktualne pozycje statków powietrznych kontrolerzy ruchu lotniczego zapewniać mogą ich bezpieczeństwo w powietrzu m.in. określając optymalne trasy oraz wykrywając i rozwiązując potencjalne konflikty.
Wdrożona właśnie nowa generacja trakera ARTAS jest rozwiązaniem bardzo nowoczesnym, na którym będzie można polegać w PAŻP przez długie lata. Od strony sprzętowej traker ten wykorzystuje najnowocześniejszą platformę oferowaną przez producenta. Nowy ARTAS wprowadza m.in. możliwość wykorzystywania systemów multilateracji jako dodatkowych źródeł danych dozorowania, udoskonalone algorytmy przetwarzania i prezentowania danych, a także poprawione zobrazowanie traków statków powietrznych podczas wykonywania zakrętów. W trakerze tym wprowadzone zostały również udoskonalenia w zakresie cyberbezpieczeństwa.