Serwisy PANSA:
Amsterdam Drone Week 2020 - panel CEDD

O polskich sukcesach dronowych na konferencji Amsterdam Drone Week

System PansaUTM jest podstawą rozwoju koncepcji U-space w Polsce. Demonstracja i certyfikacja usług U-space pozwoli na rozpoczęcie procesu wprowadzania mobilności miejskiej do przestrzeni powietrznej i jej integracji z lotnictwem załogowym – zapowiedział ekspert PAŻP Mateusz Kotliński podczas konferencji Amsterdam Drone Week. Polskie rozwiązania dla rynku usług bezzałogowych stały się obowiązkowym punktem w programach światowych wydarzeń dronowych.

W czwartek zakończył się Amsterdam Drone Week – międzynarodowa konferencja poświęcona bezzałogowym statkom powietrznym i najnowszym rozwiązaniom z zakresu bezpieczeństwa i integracji dronów z lotnictwem załogowym.

Podczas trzydniowego wydarzenia przedstawiciele Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej prezentowali nowe funkcjonalności systemu PansaUTM i opowiadali o podejmowanych wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury i Urzędem Lotnictwa Cywilnego działaniach, dzięki którym Polska jest dziś europejskim liderem w obszarze dronów i gotowości U-Space.

Mateusz Kotliński, kierownik programu U-space w PAŻP, w prezentacji dla międzynarodowych ekspertów z branży dronowej przybliżył kwestie dotyczące bezpieczeństwa i integracji lotnictwa załogowego z bezzałogowym w Polsce. Odpowiadał też na pytania dotyczące polskich doświadczeń w funkcjonowaniu pierwszego w Europie i wdrożonego operacyjnie systemu do koordynacji lotów BSP. Zaznaczył, że rosnąca liczba lotów dronów, rejestrowana w systemie PansaUTM, pokazuje apetyt branży na bardziej skomplikowane usługi dla lotnictwa bezzałogowego.

W sesji poświęconej Centralnoeuropejskiemu Demonstratorowi Dronów (CEDD) ekspert PAŻP podkreślił olbrzymie znaczenie PansaUTM dla wdrażania koncepcji U-space w Polsce wskazując zarazem na wyzwania, z jakimi przyjdzie się jeszcze zmierzyć przed ukończeniem tego procesu. Kotliński opowiedział też o innych projektach z udziałem PAŻP w zakresie rozwoju innowacji i lotnictwa bezzałogowego, jak Usługi Cyfrowe dla BSP w ramach Programu Operacyjnego „Polska Cyfrowa”.

Podczas panelu omówiono również osiągnięcia i aktywności realizowane przez CEDD w minionym roku. Oprócz delegata PAŻP, w dyskusji uczestniczyli przedstawiciele pozostałych instytucji zrzeszonych w CEDD: pełnomocnik Ministra Infrastruktury ds. BSP Małgorzata Darowska, główny specjalista w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego Dorota Jaworska, dyrektor Centrum Technologii Bezzałogowych Instytutu Lotnictwa Mikołaj Jarkowski, dyrektor Departamentu Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Jacek Woźnikowski oraz kierownik Działu Bezpieczeństwa i Monitoringu w Porcie Gdynia Michał Świeczkowski.

Fundamentem PansaUTM jest zapewnienie dwukierunkowej niewerbalnej komunikacji pomiędzy operatorami dronów a służbami ruchu lotniczego. Taka funkcjonalność systemu UTM to warunek konieczny dla umożliwienia realizacji operacji BSP w dużych miastach, w których znajdują się lotniska komunikacyjne i strefy kontrolowane lotnisk – CTR. Tylko w ten sposób można zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa wspólnym operacjom bezzałogowym i załogowym – mówił Mateusz Kotliński.

Dzięki wdrażanym w błyskawicznym tempie fundamentalnym usługom U-space będzie mógł się też rozpocząć kolejny etap integracji dronów z lotnictwem załogowym. Rozwój technologii podnoszących poziom świadomości operacyjnej kontrolerów ruchu lotniczego i operatorów dronów, gwarantujących zarazem najwyższy stopień bezpieczeństwa operacji lotniczych, pozwoli na stworzenie w Polsce i w Europie środowiska bardziej skomplikowanych usług dronowych. Wśród nich znajdzie się mobilność miejska – Urban Air Mobility.

Kotliński podkreślił ponadto istotę inicjatywy CEDD dla dalszego rozwoju środowiska U-space i koncepcji wprowadzenia mobilności miejskiej do przestrzeni powietrznej. CEDD udostępnia odpowiednio przygotowaną przestrzeń do prowadzenia testów, demonstracji i procesów standaryzacji niezbędnych usług, które mają umożliwić śledzenie ruchu dronów i wykrywanie potencjalnych zagrożeń. Dzięki inicjatywie CEDD, w środowisku testowym mogą być opracowywane drony potrafiące wykonywać najbardziej skomplikowane operacje i świadczyć usługi, które dziś są zarezerwowane dla lotnictwa załogowego lub transportu kołowego.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on print
Drukuj

Szukaj...