PAŻP i służby ratownicze rozszerzają współpracę w walce z koronawirusem

PAŻP i służby ratownicze rozszerzają współpracę w walce z koronawirusem

Pomoc medyczną chorym na COVID można nieść teraz szybciej i sprawniej. Zwiększona została flota śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych, przystosowanych do wsparcia działań Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (LPR) i transportu pacjentów z zakażeniem koronawirusem. PAŻP, która koordynuje działania służby poszukiwania i ratownictwa lotniczego (ASAR) w Polsce, oraz służby ratownicze zyskały tym samym kolejne narzędzie do walki z pandemią.

Podpisana na początku listopada przez PAŻP, Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych (DORSZ) i LPR procedura rozszerzyła umowę z kwietnia bieżącego roku o wykorzystaniu statków powietrznych służby ASAR do wsparcia działań LPR. Zwiększyło to tym samym flotę maszyn dedykowanych do transportu zakażonych koronawirusem SARS-CoV-2 i pacjentów wymagających prowadzenia terapii pozaustrojowej w trakcie lotu o śmigłowiec PZL W-3AE Sokół, wyposażony w certyfikowany sprzęt medyczny LPR.

W Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej za koordynację wspólnych akcji ratowniczych odpowiada Cywilno-Wojskowy Ośrodek Koordynacji Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego (ARCC), realizujący działania służby ASAR w polskiej przestrzeni powietrznej. ARCC funkcjonuje w ramach PAŻP jako element dowodzenia i koordynacji działań służby ASAR w Polsce. Na co dzień monitoruje ogólnopolską sytuację i kieruje służbą ratownictwa lotniczego, by w razie potrzeby nieść pomoc potrzebującym.

Zaangażowanie ARCC to jednak nie pierwszy raz, gdy Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wspiera instytucje państwowe w walce z koronawirusem. Już w marcu bieżącego roku jeden z samolotów kontrolno-pomiarowych PAŻP, czyli słynnych „Papug”, został udostępniony do transportu środków dezynfekcji i ochrony osobistej między placówkami na terenie całego kraju. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i Szpital Kliniczny MSWiA podpisały także list intencyjny w sprawie współpracy nad wykorzystaniem dronów do przewozu próbek medycznych pomiędzy szpitalami. Pierwszy testowy lot drona z modułem transportowym odbył się w kwietniu, a realizacja operacji była możliwa dzięki narzędziu PAŻP – systemowi koordynacji lotów bezzałogowych statków powietrznych PansaUTM.

Pomimo największego kryzysu w lotnictwie komunikacyjnym od drugiej wojny światowej, PAŻP nieprzerwanie zapewnia służby żeglugi powietrznej, obsługując między innymi loty repatriacyjne i transport towarów medycznych. Personel operacyjny PAŻP cały czas jest na stanowisku, gwarantując bezpieczeństwo żeglugi powietrznej na polskim niebie.