Śmigłowiec LPR przy wieży kontroli lotniska

PAŻP i służby ratownicze rozszerzają współpracę w walce z koronawirusem

Pomoc medyczną chorym na COVID można nieść teraz szybciej i sprawniej. Zwiększona została flota śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych, przystosowanych do wsparcia działań Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (LPR) i transportu pacjentów z zakażeniem koronawirusem. PAŻP, która koordynuje działania służby poszukiwania i ratownictwa lotniczego (ASAR) w Polsce, oraz służby ratownicze zyskały tym samym kolejne narzędzie do walki z pandemią.

Podpisana na początku listopada przez PAŻP, Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych (DORSZ) i LPR procedura rozszerzyła umowę z kwietnia bieżącego roku o wykorzystaniu statków powietrznych służby ASAR do wsparcia działań LPR. Zwiększyło to tym samym flotę maszyn dedykowanych do transportu zakażonych koronawirusem SARS-CoV-2 i pacjentów wymagających prowadzenia terapii pozaustrojowej w trakcie lotu o śmigłowiec PZL W-3AE Sokół, wyposażony w certyfikowany sprzęt medyczny LPR.

W Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej za koordynację wspólnych akcji ratowniczych odpowiada Cywilno-Wojskowy Ośrodek Koordynacji Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego (ARCC), realizujący działania służby ASAR w polskiej przestrzeni powietrznej. ARCC funkcjonuje w ramach PAŻP jako element dowodzenia i koordynacji działań służby ASAR w Polsce. Na co dzień monitoruje ogólnopolską sytuację i kieruje służbą ratownictwa lotniczego, by w razie potrzeby nieść pomoc potrzebującym.

Zaangażowanie ARCC to jednak nie pierwszy raz, gdy Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wspiera instytucje państwowe w walce z koronawirusem. Już w marcu bieżącego roku jeden z samolotów kontrolno-pomiarowych PAŻP, czyli słynnych „Papug”, został udostępniony do transportu środków dezynfekcji i ochrony osobistej między placówkami na terenie całego kraju. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i Szpital Kliniczny MSWiA podpisały także list intencyjny w sprawie współpracy nad wykorzystaniem dronów do przewozu próbek medycznych pomiędzy szpitalami. Pierwszy testowy lot drona z modułem transportowym odbył się w kwietniu, a realizacja operacji była możliwa dzięki narzędziu PAŻP – systemowi koordynacji lotów bezzałogowych statków powietrznych PansaUTM.

Pomimo największego kryzysu w lotnictwie komunikacyjnym od drugiej wojny światowej, PAŻP nieprzerwanie zapewnia służby żeglugi powietrznej, obsługując między innymi loty repatriacyjne i transport towarów medycznych. Personel operacyjny PAŻP cały czas jest na stanowisku, gwarantując bezpieczeństwo żeglugi powietrznej na polskim niebie.

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on print
Drukuj
Zmiana rozmiaru czcionki
Kontrast