Raport tygodniowy o ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – stan na 2 listopada

Raport tygodniowy o ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – stan na 2 listopada

Prezentujemy tygodniowy raport dotyczący zmian w ruchu lotniczym na i nad terytorium RP dodatkowo wzbogacony o dane europejskie z EUROCONTROL. Poniżej liczba wszystkich operacji lotniczych IFR łącznie z lotami tranzytowymi oraz liczba operacji na polskich lotniskach. Średnia tygodniowa dzienna liczba operacji lotniczych spadła ponownie poniżej 1000 i wyniosła 935 lotów (vs. 2326 w 2019 r.). W ubiegłym tygodniu tylko raz udało się przekroczyć 1000 operacji jednego dnia (piątek – 1017).

Zaznaczamy, że porównania zostały dokonane na podstawie danych za dzień lub tydzień operacyjny np. poniedziałek w podobnym okresie ubiegłego roku, a nie na zasadzie data do daty. Prezentowane dane pochodzą z systemów Network Managera i zawierają informacje o ruchu GAT IFR bez ruchu General Aviation.

44. tydzień 2020 r.

Poniżej ruch na lotniskach w tygodniu od 26 października do 1 listopada br. (liczba operacji):

  • Bydgoszcz – EPBY – 52 (76 w 2019 r.) spadek o 31 proc.
  • Gdańsk – EPGD – 421 (807 w 2019 r.) spadek o 47 proc.
  • Katowice – EPKT – 264 (638 w 2019 r.) spadek o 58 proc.
  • Kraków – EPKK – 494 (1191 w 2019 r.) spadek o 58 proc.
  • Lublin – EPLB – 44 (79 w 2019 r.) spadek o 44 proc.
  • Łódź – EPLL – 58 (52 w 2019 r.) wzrost o 11 proc.
  • Modlin – EPMO –  204 (347 w 2019 r.) spadek o 45 proc.
  • Olsztyn-Szymany – EPSY – 20 (34 w 2019 r.) spadek o 41 proc.
  • Poznań – EPPO – 204 (387 w 2019 r.) spadek o 47 proc.
  • Radom – EPRA – 0 (0 w 2019 r.)
  • Rzeszów – EPRZ – 102 (153 w 2019 r.) spadek o 33 proc.
  • Szczecin – EPSC – 75 (116 w 2019 r.) spadek o 35 proc.
  • Warszawa – EPWA – 1301 (3529 w 2019 r.) spadek o 63 proc.
  • Wrocław – EPWR – 247 (512 w 2019 r.) spadek o 51 proc.
  • Zielona Góra – EPZG – 21 (36 w 2019 r.) wzrost o 41 proc.

Liczba operacji lotniczych na wszystkich polskich lotniskach w tygodniu od 26 października do 1 listopada br.:

  • 3493 (7957 w 2019 r.) spadek o 56 proc. (spadek operacji 43. (3549) vs 44. tydzień o 1,6 proc.)

Liczba wszystkich operacji lotniczych, w tym przeloty tranzytowe nad terytorium RP, w tygodniu od 26 października do 1 listopada br.:

  • 6545 (16282 w 2019 r.) spadek o 60 proc. (spadek operacji 43. (6641) vs 44. tydzień o 1,5 proc.)

Linie lotnicze wykonujące najwięcej lotów w polskiej przestrzeni 44. tygodniu 2020 (procentowo):

  • PLL LOT – 12 proc.
  • Ryanair – 11 proc.
  • Wizz Air – 9,3 proc.
  • Lufthansa – 5,2 proc.

Powyżsi przewoźnicy obsłużyli 37,5 proc. ruchu lotniczego, co stanowi 2454 loty w polskiej przestrzeni.

Dane statystyczne EUROCONTROL

Sytuacja w Europie na dzień 1 listopada br.

  • Loty w sieci Network Managera: 12975, co stanowi spadek o 53,5 proc. (14749 lotów mniej)

44. tydzień 2020 r.:

  • Średnia tygodniowa 13023 lotów dziennie,
  • 91164 loty w 44. tygodniu, średnia rejsów nadal spada i wynosi 13 tys. lotów w ciągu jednego dnia,
  • Wtorek (27.10) był najmniej pracowitym dniem z 12695 lotami,
  • Linia Ryanair, mimo spadku, obsługiwała najwięcej lotów przy średniej liczbie 838 lotów dziennie,
  • Deficyt lotów od 1 marca br. wynosi 4 831 210 lotów mniej,
  • Do 1 listopada br. ruch między Europą a USA spadł o 67 proc.
  • Do 1 listopada br. ruch między Europą a Azją spadł o 58 proc.

Linie lotnicze

Koncentrując się na największych grupach lotniczych w 43. tygodniu easyJet zanotował 75 proc. spadek operacji, Lufthansa -66 proc., Ryanair -63 proc., British Airways -56 proc., Air France -51 proc., a KLM -45 proc.

W przypadku niektórych innych największych europejskich linii lotniczych (nie należących do powyższych grup) spadki w 43. tygodniu wyniosły: El Al Israel Airlines -83 proc., Brussels Airlines -81 proc., Aer Lingus -79 proc., Norwegian Air Shuttle -77 proc., Finnair -77 proc., TUI -73 proc., TAP -67 proc., Polskie Linie Lotnicze LOT -67 proc., SAS -62 proc., Air Nostrum – 59 proc., Turkish Airlines -49 proc., Wizz Air -46 proc. oraz Wideroe -19 proc.

Lotniska

Wszystkie największe lotniska w Europie mają teraz od 60 do 85 proc. mniej lotów w porównaniu do ubiegłego roku, przykłady kilku z nich w 43. tygodniu: Londyn City -83 proc., Londyn Gatwick -79 proc., Dublin -71 proc., Barcelona -71 proc., Manchester -70 proc., Madryt -69 proc., Wiedeń -68 proc., Monachium – 66 proc., Warszawa -63 proc.,  Mediolan Malpensa -54 proc., Paryż CDG -58 proc., Stambuł (IST+SAW) -55 proc., Londyn Heathrow -56 proc., Amsterdam -55 proc., Paryż Orly -51 proc. oraz Ateny – 45 proc.