Serwisy PANSA:

Zmiana klasyfikacji przestrzeni powietrznej w strefach kontrolowanych lotnisk (CTR): EPGD, EPPO, EPWR, EPKK, EPKT na przestrzeń klasy D

22 kwietnia br. wejdzie w życie zmiana klasyfikacji przestrzeni powietrznej z C na D w strefach kontrolowanych lotnisk (CTR): Gdańsk (EPGD), Poznań (EPPO), Wrocław (EPWR), Kraków (EPKK) i Katowice (EPKT).

Celem zmiany jest ułatwienie załogom wykonującym loty VFR (głównie loty rekreacyjne, szkolne, a także ratownicze) sprawne operacje w rejonie lotniska, bez konieczności długotrwałego oczekiwania na przerwę w operacjach komercyjnych. Lotom VFR będzie zapewniana przez kontrolera pełna informacja o innym ruchu lotniczym, a na żądanie załogi – rada dla uniknięcia kolizji. W przestrzeni CTR nadal sprawowana będzie służba kontroli ruchu lotniczego i wymagane będzie nawiązanie dwustronnej łączności z kontrolerem lotniska oraz złożenie planu lotu.

Proponowana zmiana klasyfikacji przestrzeni wpłynie na poprawę efektywności wykonywania operacji lotów VFR i IFR. Klasa D oznacza dla GA więcej swobody w wykorzystaniu przestrzeni kontrolowanej, co umożliwi pełniejsze wykorzystanie charakterystyki lotów VFR, eliminując przy tym częste wydłużanie tras lotów VFR ze względu na potrzebę zachowania separacji geograficznej.

W klasie przestrzeni D dozwolone są loty IFR i VFR i dla wszystkich lotów zapewnia się służbę kontroli ruchu lotniczego. Loty IFR są odseparowane od innych lotów IFR, a statki powietrzne wykonujące te loty otrzymują informacje o ruchu dotyczące lotów VFR oraz na żądanie rady dla zapobieżenia kolizji. Statki powietrzne wykonujące loty VFR otrzymują informacje o ruchu dotyczące wszystkich innych lotów oraz na żądanie rady dla zapobieżenia kolizji. Dla lotów VFR SPEC jest zapewniana separacja z ruchem IFR oraz VFR SPEC. Minima widzialności i odległości od chmur w VMC – minima w klasie D są takie same jak dla klasy C. Minima dla SPEC VFR są takie same we wszystkich klasach przestrzeni kontrolowanej. Przestrzeń klasy D zachowuje wymogi przestrzeni klasy C – złożenie planu lotu, uzyskanie zezwolenia ATC, utrzymywanie dwukierunkowej łączności radiowej z ATC; wyjątkiem jest brak obowiązku zapewniania separacji między lotami IFR i VFR, a za utrzymanie bezpiecznej odległości odpowiedzialne są załogi statków powietrznych. Po wprowadzeniu klasy D kontroler wieżowy (TWR) będzie zobowiązany do udzielenia informacji o ruchu kolizyjnym i na żądanie załogi rady dla zapobieżenia kolizji.

Zgodnie z przepisami, w przypadku wszystkich lotów obowiązuje zezwolenie kontroli ruchu lotniczego (ATC) oraz na wszystkie loty wymagane jest złożenie planu lotu (FPL).

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on print
Drukuj

Szukaj...