Będzie bezpieczniej, efektywniej i elastyczniej. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wprowadza zmiany, które poprawią wykorzystanie przestrzeni rejonu kontrolowanego lotniska (TMA) Warszawa. Od czwartku 22 kwietnia br., dzięki sektoryzacji TMA Warszawa oraz procedur odlotu (SID) i dolotu (STAR), samoloty z lotnisk Chopina oraz Modlin będą latać optymalniej i krócej czyli przyjaźniej dla środowiska.
Decyzją Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, PAŻP otrzymała 20 kwietnia br. zatwierdzenie zmiany w systemie funkcjonalnym dotyczące sektoryzacji dla węzła lotnisk w TMA Warszawa. Tego samego dnia zostały także zatwierdzone zmiany procedur STAR dla lotniska Warszawa im. Fryderyka Chopina (EPWA) oraz procedur SID/STAR dla lotniska Warszawa-Modlin (EPMO).
Zmiana w sposób znaczący zwiększa efektywność wykorzystania przestrzeni TMA Warszawa, dodatkowo, dzięki zastosowanym rozwiązaniom, nastąpiła redukcja długości tras lotu statków powietrznych. Najistotniejszymi elementami zmiany jest m.in. zwiększenie elastyczności dla zarządzania personelem operacyjnym kontroli zbliżania (APP) Warszawa, możliwość dynamicznego zarządzania sektoryzacją oraz personelem dostosowując się do strumieni ruchu dolotowego i odlotowego, dzięki czemu możliwa jest optymalizacja obciążenia kontrolerów, a to wszystko przy równoczesnej poprawie efektywności kosztowej operacji lotniczych.
Zoptymalizowano także technologię pracy, poprzez wykorzystanie zarówno procedur holdingowych jak i wektorowania oraz kontroli prędkości, w celu efektywnego sekwencjonowania statków powietrznych dolatujących do lotniska w Warszawie. Priorytetem dla zmiany była optymalizacja tras dolotowych, zwiększenie efektywności i przepustowości przestrzeni oraz pozytywny wpływ na czynnik środowiskowy. Stałe doskonalenie pracy organów radarowych w zakresie zwiększania przepływu ruchu lotniczego zapewnia przewoźnikom bezpieczne i optymalne wykonywanie lotów.