CANSO – zróżnicowane geograficznie październikowe wyniki ruchu lotniczego

Zdecydowana większość dostawców usług żeglugi powietrznej odnotowała spadki za miesiąc październik w porównaniu do roku 2008, aczkolwiek wielu spośród nich poprawiło znacząco swój wynik względem września 2009. Dostawcy, którym szczególnie udało się zredukować spadek ruchu lotniczego to głównie państwa południowej i środkowej Europy (Enav, Romatsa, NAV Portugal, ANS Czech). Znaleźli się i tacy, którzy osiągnęli długo oczekiwany przyrost ruchu. Udało się to greckiemu ANSP oraz węgierskiemu Hungarocontrol. PAŻP również odnotowała niewielką poprawę względem poprzedniego miesiąca utrzymując tym samym korzystny trend redukcji spadków, a przez to zajmowania coraz niższych pozycji w tabeli największych spadków ruchu lotniczego. W październiku 2009 r. spadek ten wyniósł 5.1%, a PAŻP uplasowała się na 23 pozycji wśród 39 ANSPs, które udostępniły swoje wyniki.




Jednak wyniki południowej i środkowej Europy dość mocno kontrastują z Europą północną, z których odnotowujemy wciąż pogłębiające się spadki ilości ruchu lotniczego. I tak ISAVIA, islandzki ANSP podwoił swój ujemny przyrost względem ostatniego miesiąca osiągając wartość 16% spadku ruchu lotniczego wobec ubiegłego roku, znajdując się na drugiej pozycji najsłabszych wyników w tabeli. Tuż za nim, z równie mocnym spadkiem zestawia się norweski AVINOR z wynikiem 14% spadku wobec zeszłego roku i blisko trzykrotnie gorszym wynikiem względem ubiegłego miesiąca. Również duński sąsiad, LFV Sweden z 10% utratą ilości operacji lotniczych względem ubiegłego roku utrzymuje spadkowy trend, choć zdecydowanie mniejszy od wspomnianych powyżej.



Uśrednione statystki ruchu lotniczego pochodzące z 39 instytucji zapewniających żeglugę powietrzną wykazały w październiku 2009 spadek ruchu lotniczego względem ubiegłego roku o wartość 9.3%. Pięcioprocentowy spadek operacji lotniczych Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej stanowi blisko połowę średniej światowej.



*IFR (Instrumental Flight Rules) – loty IFR oznaczają loty wykonywane zgodnie z przepisami dla lotów wg wskazań przyrządów, zwane także jako loty bez widoczności. Istnieją również loty VFR (Visual Flight Rules) i są to loty wykonywane zgodnie z przepisami wykonywania lotów z widocznością.