O rosnącym zainteresowaniu tą młodą, ale już w niektórych obszarach dojrzałą dziedziną bezzałogowych statków powietrznych niech świadczą statystyki. Podczas pierwszej edycji konferencji w Rydze, która oficjalnie rozpoczęła rozwój unijnych przepisów wzięło udział zaledwie 120 osób. Podczas zeszłorocznej konferencji w Warszawie, podczas której podpisano Deklarację Warszawską było już ponad 300 osób.
Polska była reprezentowana, wspólnie z Urzędem Lotnictwa Cywilnego, Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, Polskim Funduszem Rozwoju i autorami aplikacji DroneRadar. Na naszym rodzimym stanowisku przedstawiliśmy polskie osiągnięcia w dziedzinie tworzenia UTM oraz U-Space przy współpracy z PAŻP, ULC i PFR.
Należy podkreślić, że polskie rozwiązania UTM / U-Space spotkały się z olbrzymim zainteresowaniem oraz zdobyły uznanie wielu instytucji a nasz kraj należy do ścisłej czołówki światowej w przedmiotowej dziedzinie.
O konferencji
W skonferencji uczestniczyła europejska komisarz do spraw transportu Pani Violetta Bulc, Minister transportu i komunikacji Finlandii Pani Anne Berner, Patrick Ky szef EASA oraz Pekka Henttu oraz szef fińskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Komisarz Bulc zaapelowała o jednolite i europejskie podejście do wszelkich rozwiązań wspierających loty bezzałogowych systemów latających. Zaapelowała o współpracę międzynarodową, dla stworzenia jednolitych przepisów i wspólnego systemu UTM wspierającego usługi w sferze U-Space.
Komisarz podkreśliła, że unia dołoży wszelkich starań aby nowe przepisy nie ograniczały rozwoju dziedziny i aby stały motorem ich rozwoju, oczekując popularyzacji usług bezzałogowych systemów, przede wszystkim w lotach BVLOS już w 2019 roku. Europejskie przepisy mają się stać unijnym produktem eksportowym wyznaczającym trendy ogólnoświatowe.
Patcick Ky, przypomniał dyskusje z konferencji w Rydze, podczas której zastanawiano się czy drony są w ogóle częścią awiacji. Dzisiaj już nikt nie zadaje takich pytań. Do tworzonych przez EASA przepisów, Agencja otrzymała ponad 3600 uwag (!). Dyrektor EASA obiecał, że podsumowanie NPA 2017-05 pojawi się w styczniu. Dodatkowo zapewnił, że dołoży wszelkich starań, aby nowe przepisy były proste i zrozumiałe. Podkreślił, że bacznie obserwuje rozwój systemów UTM w krajach członkowskich.
Deklaracja Helsińska
W deklaracji, zwrócono się o jasne i proste zasady rozwoju dziedziny bezzałogowców dla obywateli, operatorów i władz i aby nowotworzone zasady były tak proste jak to tylko możliwe. Potwierdzono zaangażowanie wszystkich zainteresowanych stron, aby otworzyć rynek unijnych usługi dronów do 2019 r. Podstawą nowotworzonego europejskiego systemu, mają być trzy filary:
1. Zapewnienie wymogów prawnych dotyczących operacji bezzałogowych, w celu bezpiecznego i skutecznego wykorzystania przestrzeni powietrznej oraz dostarczania opłacalnych usług U-Space;
2. Dalsze inwestycje w demonstrantów, którzy wspierają rozwój usług dronowych, a także wsparcie długoterminowych projektów badawczo-rozwojowych (R&D), które przygotowują unię pod różnego rodzaju systemy autonomiczne;
3. Skuteczny proces ustalania standardów, który jest dostosowany do szybko rozwijających się technologii cyfrowych.
Podkreślono potrzebę ochrony obywateli w oparciu o bezpieczeństwo, ochronę, prywatność i aspekt środowiskowy.
Pełna treść deklaracji
Konferencja, została w całości zarejestrowana i udostępniona na stronie:
https://trafi.videosync.fi/drone2017
Organizatorami konferencji była Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) oraz fińska agencja transportu Traffi.