W czasie dwudniowych prac skupiono się na analizie różnic w metodach zapewniania służb w różnych krajach, przygotowywanych regulacjach prawnych oraz wykorzystywaniu środków zobrazowania w służbie FIS.
Uczestnicy spotkania wypracowali następujące wnioski, które w ich ocenie powinny stanowić kierunek prac nad kształtowaniem europejskiego poziomu zapewniania służb ruchu lotniczego dla ruchu niekontrolowanego:
• Wymiana doświadczeń poszczególnych krajów europejskich w kwestii zapewniania służby informacji powietrznej i służby alarmowej dla lotów niekontrolowanych powinna prowadzić do standaryzacji i harmonizacji zapewniania tych służb w Europie,
• Ze względu na ewolucję środowiska pracy ATS, koniecznym wydaje się być zastosowanie nowego podejścia do rozumienia FIS jako służby, włączając w to kwestię odpowiedzialności,
• Jako cel długoterminowy określono konieczność wprowadzenia europejskich regulacji dotyczących systemu kompetencji informatorów służby informacji powietrznej,
• Wykorzystanie systemów zobrazowania w obszarowej służbie informacji powietrznej stanowi jeden z głównych czynników poprawy jakości zapewnianych usług i podnosi poziom bezpieczeństwa użytkowników przestrzeni powietrznej,
• Rekomenduje się konsultowanie zasad zapewniania służby informacji powietrznej i służby alarmowej z użytkownikami przestrzeni oraz prowadzenie programów edukacyjnych podnoszących kompetencje pilotów we współpracy z ATS.
Ciekawym punktem programu była prezentacja naszych krajowych regulacji dotyczących bezzałogowych statków powietrznych, oraz rozwiązania systemowego będącego w testach w PAŻP- Droneradar’a.
Goście mieli również okazję zapoznania się z pracą organu FIS Okęcie, obsługującego sektory Warszawa i Olsztyn.