POLFRA daje przewoźnikom większą swobodę przygotowania planów lotu. Umożliwia planowanie trasy przelotu przez daną przestrzeń powietrzną bezpośrednio pomiędzy zdefiniowanymi punktami nawigacyjnymi (wlotowym i wylotowym), znajdującymi się na granicy FIR-u, bez konieczności wykorzystania istniejącej sieci dróg lotniczych, za to z możliwością skorzystania z dodatkowych punktów nawigacyjnych wewnątrz naszego FIR-u. Dzięki nowemu rozwiązaniu loty mogą być planowane trasami bardziej zbliżonymi do rzeczywistych trajektorii, redukując czas przelotu oraz zmniejszając zużycie paliwa.
POLFRA została wdrożona zgodnie z europejskim programem pilotażowym SESAR Pilot Common Project (PCP), stanowiącym część koncepcji Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej. Unijna regulacja nakazuje wprowadzenie FRA powyżej poziomu lotu FL310 (około 9450 m) przed 1 stycznia 2022 roku. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej umożliwiła planowanie lotów zgodnie z zasadami FRA już teraz, blisko trzy lata przed wyznaczonym terminem. 28 lutego 2019 roku POLFRA zaczęła obowiązywać całodobowo w FIR Warszawa powyżej FL095 (2896 m), z wyłączeniem TMA (rejon kontrolowany lotniska). Polska Agencja Żeglugi Powietrznej planuje rozszerzenie możliwości POLFRA dzięki bliskiej współpracy z instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrzne w FIR-ach sąsiednich.