W komitecie naukowo-programowym konferencji, zasiadł m.in. Krzysztof Banaszek, Prezes PAŻP.
Sesję plenarną prowadził Pan Artur TOMASIK, Prezes GTL.
Sesje otworzyły wystąpienia parlamentarzystów, w których zwrócono uwagę na stojące przed Polską wyzwania związane z rozwojem UAV/UAS (w Polskim Prawie Lotniczym BSP) oraz koniecznością zapewnienia ich obsługi w spójnym systemie prawnym w Polsce.
W sesji plenarnej przedstawiono następujące prezentacje:
– BANASZEK Krzysztof
UAV/UAS flights in the Polish airspace – challenges, opportunities and the necessity for regulation
Loty UAV/UAS w polskiej przestrzeni powietrznej – wyzwania, szanse i potrzeba regulacji.
– NAWRAT Aleksander
Modern methods of UAV management
Nowoczesne metody wykorzystania UAV
– GUGAŁA Tomasz
Combat application of the UAS in contemporary military conflicts
Bojowe zastosowanie BSL we współczesnych konfliktach zbrojnych
– TOMANEK Robert
The role of innovation in reducing the growth of air transport costs
Rola innowacji w ograniczaniu wzrostu kosztów transportu lotniczego
W swojej prezentacji Prezes PAŻP przedstawił obecny stan regulacji prawnych dot. BSP (Bezzałogowe Statki Powietrzne) na świecie i w Polsce. Przedstawiono też działania PAŻP, jakie są prowadzone w celu zabezpieczenia lotów BSP w przestrzeni kontrolowanej i niekontrolowanej. Wskazano na wyzwania stojące przed Polską oraz działania, których wykonanie jest konieczne w celu pełnego zabezpieczenia lotów BSP różnych kategorii. Działania te powinny być prowadzone w ślad za ustaleniami z konferencji, jaka odbyła się w maju 2012 r.
Zdaniem PAŻP z uwagi na powolnie przebiegające w Unii Europejskiej (EASA i EUROCONTROL) prace nad regulacjami w zakresie UAV/UAS/BSP konieczne jest opracowanie polskich przepisów, zgodnie z delegacją ustawową. Najbardziej pilnym zagadnieniem dotyczącym dopuszczenia lotów BSP poza wydzielonymi strukturami przestrzeni powietrznej jest opracowanie rozporządzenia, które w szczegółowy sposób określi warunki wykonywania lotów przez bezzałogowe statki powietrzne w polskiej przestrzeni powietrznej oraz procedury współpracy operatorów tych statków z instytucjami zapewniającymi służby ruchu lotniczego. Zapisy takiego rozporządzenia muszą uwzględniać zasady bezpiecznego korzystania z przestrzeni powietrznej, a odpowiedzialnym za ich określenie jest Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej.
Uregulowania wymagają zagadnienia takie jak:
– klasyfikacja BSP (co pozwoli na oddzielne potraktowanie dużych BSP latających w przestrzeni kontrolowanej i doprecyzowanie wymagań dla małych konstrukcji latających w przestrzeni niekontrolwanej – klasa G,
– certyfikacja (zdatność do lotu) i zarządzanie ciągłą zdatnością do lotu,
– aspekty częstotliwościowe (harmonizacja widma częstotliwości fal radiowych),
– jednolite procedury zarządzania ruchem powietrznym (ATM) dla BSP i załogowych statków powietrznych, uregulowania w zakresie ATM oraz odpowiednie procedury dla organów kontroli ruchu lotniczego.
– licencjonowanie, kwalifikacje pilotów-operatorów,
Prace prowadzone w Polsce powinny być również konsultowane z agendami UE co pozwoli uzyskać Polsce wpływ na kształt powstających przepisów unijnych i zabezpieczy Polskie konstrukcje przed wykluczeniem ze względu na niespełnienie wymogów techniczny i/lub operacyjnych.
Biorąc pod uwagę liczbę zgłoszeń dot. testowania BSP w wydzielonej przestrzeni PAŻP rozważa możliwość ustanowienia stałych stref dla obsługi tych testów co pozwoli na elastyczniejsze ich planowanie a także pozyskanie wyników testów które mogą być wykorzystane w procesie wdrażania rozwiązań prawnych w Polsce.
Także pierwszego dnia konferencji pan Mariusz Krzyżanowski, pracownik PAŻP, przedstawił prezentację „System zarządzania bezpieczeństwem jako czynnik zwiększający poziom bezpieczeństwa w służbach żeglugi powietrznej”.
Konferencja TST’12 (10 – 13 października 2012 roku), rozpoczęła się w Katowicach i kontynuowana była w Ustroniu. Tematyka konferencji obejmowała zagadnienia związane z inteligentnymi systemami transportowymi i ich wykorzystaniem w każdej z form transportu: drogowym, morskim, kolejowym i lotniczym. Konferencja TST zyskała grono znamienitych uczestników z całej Polski oraz liczne grono gości z zagranicy. Na konferencję przyjechali przedstawiciele ministerstw i szczebla samorządowego, ośrodków naukowych związanych z transportem, ośrodków akademickich oraz europejskich organizacji pozarządowych.
Więcej informacji na temat konferencji TST można przeczytać tutaj.
Chętnych zapraszamy do zapoznania się także ze stroną GTL.
Materiały dodatkowe:
Konferencja UAS/UAV – Warszawa 21.05.2012 – W Muzeum Techniki odbyła się konferencja naukowo-techniczna – „Bezzałogowe statki powietrzne w Polsce”.
ICAO Circular 328, Unmanned Aircraft Systems (UAS)
http://www.icao.int/Meetings/UAS/Documents/Circular%20328_en.pdf
EUROCONTROL:
http://uas.usgs.gov/UAS-Yearbook2010/pdf/P034-035_Eurocontrol_Mike-Strong.pdf