Sieć nadajników i anten rozlokowanych w całym kraju stale się rozwija. Infrastruktura CNS dostosowywana jest bowiem do bieżącego zapotrzebowania i aktualnych rozwiązań, zmieniających się wraz z szybkim rozwojem technologii. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej prowadzi konieczne inwestycje, zwiększając pokrycie radarowe, wzmacniając sygnał radiowy i utrzymując poziom świadczonych usług żeglugi powietrznej na najwyższym poziomie.
Nowe radary
23 maja 2019 roku PAŻP oddała do pracy operacyjnej cztery nowe wtórne radary dozorowania MSSR (Monopulse Secondary Surveillance Radar) Mode S. Są to nowoczesne, dwukanałowe urządzenia o zasięgu do 200NM, dostarczające rozszerzoną wtórną informację radiolokacyjną Mode S. Wdrożenie nastąpiło po pozytywnym wyniku kontroli Urzędu Lotnictwa Cywilnego i uzyskaniu wpisu do Rejestru Lotniczych Urządzeń Naziemnych.
Ośrodki radiolokacyjne zlokalizowano w okolicach:
• Szczecinka – skrót operacyjny SCM
• Tarnobrzegu – skrót operacyjny TAM
• Łomży – skrót operacyjny LOM
• Rzeszowa – skrót operacyjny RSM
Głównym zadaniem radarów wtórnych jest uzyskiwanie informacji o pozycji samolotu i jego wysokości, jak również, dzięki funkcjonalności Mode S, dodatkowych danych przydatnych służbom operacyjnym. Najważniejszym celem nowych obiektów jest poprawa pokrycia radiolokacyjnego w polskiej przestrzeni powietrznej, a także – wraz z posiadanymi już wcześniej przez PAŻP radarami – zapewnienie informacji Mode S na terenie całego kraju.
Nowooddane do użytku ośrodki wyposażono w rozbudowany system zdalnego monitoringu parametrów radaru i urządzeń energetycznych oraz systemów klimatyzacji. Praca radarów jest monitorowana całodobowo i zdalnie przez personel techniczny Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej z Ośrodków PAŻP w Krakowie, Poznaniu i Warszawie.
Fundusz Spójności UE
PAŻP stale modernizuje istniejące już obiekty, a także buduje i instaluje nowe urządzenia, podążając za rozwojem technologicznym i potrzebami zarządzania operacjami lotniczymi. Część inwestycji Agencji w zakresie CNS objętych jest wsparciem Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności. Wśród nich jest projekt „Rozwój infrastruktury państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym – etap II”, realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 i będący kontynuacją I etapu, współfinansowanego ze środków UE w ramach POIiŚ 2007-2013. Ma on na celu wsparcie gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów, przyjaznej środowisku oraz sprzyjającej spójności terytorialnej i społecznej. Na jego realizację przyznano dofinansowanie ze środków UE w wysokości 114,75 mln PLN.
Projekt obejmuje łącznie kilkadziesiąt przedsięwzięć inwestycyjnych zlokalizowanych na obszarze całego kraju i dotyczących polskiej przestrzeni powietrznej. Wśród nich jest między innymi budowa i uruchomienie ośrodków radiokomunikacyjnych, radiolokacyjnych i pomocy radionawigacyjnych oraz systemów podejścia ILS/DME, a także wieży kontroli ruchu lotniczego w Porcie Lotniczym Katowice.
Nowooddane do użytku radary także powstały w ramach unijnego projektu. Łączny koszt realizacji tych czterech inwestycji wynosi 37,55 mln PLN netto, z czego dofinansowanie UE to 26,1 mln PLN.