Dynamika wzrostu ruchu lotniczego w Polsce wskazuje, że w ciągu najbliższych dwóch dekad liczba operacji lotniczych ulegnie podwojeniu do poziomu 1,5 mln lotów rocznie. Jednocześnie z prognoz IATA wynika, że liczba pasażerów obsługiwanych przez polskie lotniska będzie rosła w tempie 5,6 proc. Średnio rocznie i w roku 2030 osiągnie wartość 68 mln.
Sprostanie tym wymaganiom, przy jednoczesnym utrzymaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa, poprawie przepustowości, redukcji kosztów oraz opóźnień, wymaga modernizacji systemu zarządzania ruchem lotniczym i zmian w strukturach przestrzeni powietrznej. Wprowadzenie tych zmian może przełożyć się m.in. na wpływ 6 miliardów EUR do budżetu oraz powstanie 65 tys. nowych miejsc pracy do 2035 roku.
Strategia Rozwoju Przestrzeni Powietrznej dla Polski jest wyrazem wspólnej woli PAŻP i IATA. Dokument zawiera szereg uzgodnionych inicjatyw związanych z rozwojem struktur przestrzeni powietrznej oraz zarządzaniem ruchem lotniczym.
„Jestem przekonany, że działania Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej będą stanowiły istotny wkład w modernizację przestrzeni powietrznej w Europie. Aktualne potrzeby rynku lotniczego, w szczególności w zakresie zwiększania przepustowości, są głównym powodem, dla którego IATA i PAŻP podjęły tę oddolną inicjatywę”, powiedział Prezes PAŻP, Janusz Janiszewski.
„Opóźnienia rejsów w europejskiej przestrzeni powietrznej stanowią poważną niedogodność dla pasażerów i mają negatywny wpływ na gospodarkę. Przewidywany wzrost liczby pasażerów, szczególnie intensywny w Polsce, spowoduje nasilenie tego problemu. Stąd też tak ważne jest, by dalsze prace nad Strategią Rozwoju Przestrzeni Powietrznej dla Polski przebiegały w kooperacji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i przewoźników lotniczych. Bliska współpraca z PAŻP pozwala nam być spokojnym o optymalny rozwój żeglugi powietrznej w Polsce, przynoszący zarazem wymierne zyski ekonomiczne”, powiedział Rafael Schvartzman, Wiceprezes IATA na Europę.
Strategia obejmuje między innymi:
– kompleksowe uwzględnienie planów budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK),
– kierunki rozwoju dotyczące Free Route Airspace (FRA), Advanced Flexible Use of Airspace (A-FUA), Performance Based Navigation (PBN),
– uwzględnienie kwestii związanych z wpływem operacji lotniczych na środowisko naturalne, w szczególności w zakresie redukcji emisji hałasu poprzez optymalizację tras dolotowych / odlotowych z lotnisk,
– rozwój systemów zarządzania ruchem lotniczym jaki Agencja prowadzi we współpracy z europejskimi partnerami.
W zakresie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego – przygotowana strategia ma na celu wniesienie wkładu w przedmiotowe prace poprzez zmianę percepcji roli i zakresu potrzebnych zmian nie tylko w zakresie infrastruktury naziemnej, ale także obszaru zmian struktur przestrzeni powietrznej. Jednocześnie, dokument wskazuje na dużą wagę okresu bezpośrednio przed operacyjnym uruchomieniu CPK, który będzie kluczowy dla płynnego transferu ruchu lotniczego do nowo powstającego hubu.
W zakresie wdrażania przedmiotowej strategii, PAŻP oraz IATA uważają, że tylko współpraca wszystkich podmiotów pozwoli na osiągnięcie celów idei Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (ang. Single European Sky) i przyniesie korzyści dla pasażerów, branży lotniczej i całej gospodarki.
Strategia Rozwoju Przestrzeni Powietrznej dla Polski