Raport tygodniowy o ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – stan na 27 lipca

Raport tygodniowy o ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – stan na 27 lipca

Prezentujemy tygodniowy raport dotyczący zmian w ruchu lotniczym na i nad terytorium RP dodatkowo wzbogacony o dane europejskie z EUROCONTROL. W kolejnym tygodniu częściowego wznowienia międzynarodowych połączeń lotniczych do i z terytorium RP, odnotowujemy dalsze, choć już nieco mniejsze, spadki ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej jak i na polskich lotniskach w porównaniu do analogicznego okresu w latach ubiegłych. Poniżej liczba wszystkich operacji lotniczych IFR łącznie z lotami tranzytowymi oraz liczba operacji na polskich lotniskach.

Warto także dodać, że w 30. tygodniu przekroczona została liczba 1000 operacji w polskiej przestrzeni powietrznej każdego dnia przy średniej tygodniowej 1186 lotów.

Zaznaczamy, że porównania zostały dokonane na podstawie danych za dzień lub tydzień operacyjny np. poniedziałek w podobnym okresie ubiegłego roku, a nie na zasadzie data do daty. Prezentowane dane pochodzą z systemów Network Managera i zawierają informacje o ruchu GAT IFR bez ruchu General Aviation.

30. tydzień 2020 r. od 20 do 26 lipca br.

Poniżej ruch na lotniskach w tygodniu od 20 do 26 lipca br. (liczba operacji):

  • Bydgoszcz – EPBY – 36 (78 w 2019 r.) spadek o 52 proc.
  • Gdańsk – EPGD – 506 (1000 w 2019 r.) spadek o 49 proc.
  • Katowice – EPKT – 483 (1022 w 2019 r.) spadek o 52 proc.
  • Kraków – EPKK – 590 (1304 w 2019 r.) spadek o 54 proc.
  • Lublin – EPLB – 42 (66 w 2019 r.) spadek o 36 proc.
  • Łódź – EPLL –45 (78 w 2019 r.) spadek o 42 proc.
  • Modlin – EPMO –  194 (410 w 2019 r.) spadek o 52 proc.
  • Olsztyn-Szymany – EPSY – 16 (31 w 2019 r.) spadek o 48 proc.
  • Poznań – EPPO – 284 (528 w 2019 r.) spadek o 46 proc.
  • Radom – EPRA – 0 (0 w 2019 r.)
  • Rzeszów – EPRZ – 91 (177 w 2019 r.) spadek o 48 proc.
  • Szczecin – EPSC – 80 (116 w 2019 r.) spadek o 31 proc.
  • Warszawa – EPWA – 1702 (4071 w 2019 r.) spadek o 58 proc.
  • Wrocław – EPWR – 339 (695 w 2019 r.) spadek o 51 proc.
  • Zielona Góra – EPZG – 32 (22 w 2019 r.) wzrost o 45 proc.

Liczba operacji lotniczych na wszystkich polskich lotniskach w tygodniu od 20 do 26 lipca br.:

  • 4421 (9608 w 2019 r.) spadek o 53 proc. (wzrost operacji 29. (4161) vs 30. tydzień o 6 proc.)

Liczba wszystkich operacji lotniczych, w tym przeloty tranzytowe nad terytorium RP, w tygodniu od 20 do 26 lipca br.:

  • 8305 (23941 w 2019 r.) spadek o 65 proc. (wzrost operacji 29. (7042) vs 30. tydzień o 17 proc.)

Linie lotnicze wykonujące najwięcej lotów w polskiej przestrzeni w 30. tygodniu 2020 (procentowo):

  • PLL LOT – 16,8 proc.
  • Wizz Air – 14,2 proc.
  • Ryanair – 10,5 proc.

Powyżsi przewoźnicy obsłużyli 41,5 proc. ruchu lotniczego, co stanowi 3447 lotów w polskiej przestrzeni powietrznej.

Dane statystyczne EUROCONTROL

Sytuacja w Europie na dzień 26 lipca br.

  • Loty w sieci Network Managera: 14348, co stanowi spadek o 57,9 proc. (19680 lotów mniej)

30. tydzień 2020 r. od 20 do 26 lipca br.

  • Średnia tygodniowa lotów 14763 tj. spadek -57,7 proc. (99 679 lotów mniej),
  • 103341 lotów w 30. tygodniu, po raz pierwszy od połowy marca więcej niż 16 tys. lotów w ciągu jednego dnia,
  • Sobota (25.7) była najmniej pracowitym dniem z 14223 lotami,
  • Linia Ryanair obsługiwała najwięcej lotów przy średniej liczbie 1091 lotów dziennie,
  • Deficyt lotów od 1 marca br. wynosi 3 211 029 lotów mniej,
  • 16281 lotów 24 lipca br., po raz pierwszy od 22 marca więcej niż 16 tys. lotów w ciągu jednego dnia,
  • Do końcówki lipca br. ruch między Europą a USA spadł o 60 proc.

Linie lotnicze

Koncentrując się na największych grupach lotniczych:26 lipca British Airways (IAG) zanotował 69 proc. spadek operacji, Lufthansa -71 proc., KLM -65 proc., easyJet  57 proc., Air France -55 proc., a Ryanair -49 proc.

W przypadku niektórych innych największych europejskich linii lotniczych (nie należących do powyższych grup) spadki w dniu 26 lipca br. wyniosły: El Al Israel Airlines -98 proc., Norwegian Air Shuttle -82 proc., TAP -80 proc., Aer Lingus -78 proc., Brussels Airlines -73 proc., Finnair -72 proc., TUI -71 proc.,  Air Nostrum – 62 proc., SAS -62 proc., Polskie Linie Lotnicze LOT -51 proc., Turkish Airlines -54 proc., Wizz Air -25 proc. oraz Wideroe -13 proc.

Lotniska

Wszystkie największe lotniska w Europie mają teraz od 60 do 90 proc. mniej lotów w porównaniu do ubiegłego roku, przykłady kilku z nich: Londyn City -93 proc., Londyn Gatwick -82 proc., Manchester -73 proc., Dublin -72 proc., Paryż Orly -65 proc., Monachium – 70 proc., Madryt -69 proc., Wiedeń -67 proc., Barcelona -63 proc., Londyn Heathrow -63 proc., Stambuł (IST+SAW) -61 proc., Mediolan Malpensa -60 proc.,  Paryż CDG -58 proc., Amsterdam -58 proc. oraz Warszawa -57 proc.