Raport tygodniowy o ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – stan na 29 czerwca

Raport tygodniowy o ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – stan na 29 czerwca

Prezentujemy tygodniowy raport dotyczący zmian w ruchu lotniczym na i nad terytorium RP dodatkowo wzbogacony o dane europejskie z EUROCONTROL. W kolejnym tygodniu kolejnego i częściowego wznowienia międzynarodowych połączeń lotniczych do i z terytorium RP, odnotowujemy dalsze, choć już nieco mniejsze, spadki ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej jak i na polskich lotniskach w porównaniu do analogicznego okresu w latach ubiegłych. Poniżej liczba wszystkich operacji lotniczych IFR łącznie z lotami tranzytowymi oraz liczba operacji na polskich lotniskach. Warto także dodać, że w 26. tygodniu przekroczona została liczba 600 operacji w polskiej przestrzeni powietrznej pięć razy (poniedziałek – 665, wtorek – 617, środa – 645, czwartek – 604, piątek – 658).

Zaznaczamy, że porównania zostały dokonane na podstawie danych za dzień operacyjny np. poniedziałek w podobnym okresie ubiegłego roku, a nie na zasadzie data do daty. Prezentowane dane pochodzą z systemów Network Managera i zawierają informacje o ruchu GAT IFR bez ruchu General Aviation.

26. tydzień 2020 r. od 22 do 28 czerwca br.

Poniżej ruch na lotniskach w tygodniu od 22 do 28 czerwca br. (liczba operacji):

  • Bydgoszcz – EPBY – 13 (125 w 2019 r.) spadek o 89 proc.
  • Gdańsk – EPGD –231 (989 w 2019 r.) spadek o 76 proc.
  • Katowice – EPKT – 160 (1053 w 2019 r.) spadek o 84 proc.
  • Kraków – EPKK – 191 (1293 w 2019 r.) spadek o 84 proc.
  • Lublin – EPLB – 17 (62 w 2019 r.) spadek o 72 proc.
  • Łódź – EPLL – 33 (79 w 2019 r.) spadek o 58 proc.
  • Modlin – EPMO – 45 (461 w 2019 r.) spadek o 90 proc.
  • Olsztyn-Szymany – EPSY – 19 (33 w 2019 r.) spadek o 42 proc.
  • Poznań – EPPO – 109 (525 w 2019 r.) spadek o 79 proc.
  • Radom – EPRA – 0 (2 w 2019 r.) spadek o 100 proc.
  • Rzeszów – EPRZ – 48 (203 w 2019 r.) spadek o 76 proc.
  • Szczecin – EPSC – 59 (114 w 2019 r.) spadek o 48 proc.
  • Warszawa – EPWA – 616 (4090 w 2019 r.) spadek o 84 proc.
  • Wrocław – EPWR – 96 (717 w 2019 r.) spadek o 85 proc.
  • Zielona Góra – EPZG – 33 (22 w 2019 r.) wzrost o 50 proc.

Liczba operacji lotniczych na wszystkich polskich lotniskach w tygodniu od 22 do 28 czerwca br.:

  • 1670 (9746 w 2019 r.) spadek o 81 proc. (wzrost operacji tydzień 25. vs 26. o 11 proc.)

Liczba wszystkich operacji lotniczych, w tym przeloty tranzytowe nad terytorium RP, w tygodniu od 22 do 28 czerwca br.:

  • 4271 (23956 w 2019 r.) spadek o 82 proc. (wzrost operacji tydzień 25. vs 26. o 8 proc.)

Dane statystyczne EUROCONTROL

Sytuacja w Europie na dzień 28 czerwca br.

  • Loty w sieci Network Managera: 7654, co stanowi spadek o 78,1 proc. (27 501 lotów mniej)

26. tydzień 2020 r. od 22 do 28 czerwca br.

  • Średnia tygodniowa lotów 8769 tj. spadek -75 proc. (162 171 lotów mniej),
  • Sobota była najmniej pracowitym dniem z 6730 lotami,
  • Linia Turkish Airlines obsługiwała najwięcej lotów przy średniej liczbie 451 lotów dziennie,
  • Deficyt lotów od 1 marca br. wynosi 2 717 119 lotów mniej,
  • 9858 lotów 26 czerwca, po raz pierwszy od 22 marca więcej niż 9,5 tys. lotów w ciągu dnia,
  • Do 28 czerwca br. ruch między Europą a USA spadł o 70 proc.

Linie lotnicze

Koncentrując się na największych grupach lotniczych: 28 czerwca easyJet zanotował 97 proc. spadek operacji, Ryanair -89 proc., British Airways (IAG) – 90 proc., Lufthansa -85 proc., Air France -79 proc., a KLM -78 proc.

W przypadku niektórych innych największych europejskich linii lotniczych (nie należących do powyższych grup) spadki w dniu 28 czerwca br. wyniosły: Brussels Airlines -90 proc., TAP -95 proc., TUI -97 proc., El Al Israel Airlines -95 proc., Air Nostrum -91 proc., Norwegian Air Shuttle -92 proc., Polskie Linie Lotnicze LOT -88 proc., Finnair -86 proc., Aer Lingus -90 proc., SAS -77 proc., Wizz Air -58 proc., Turkish Airlines -65 proc. oraz Wideroe -32 proc.

Lotniska

Wszystkie największe lotniska w Europie mają teraz od 80 do 100 proc. mniej lotów w porównaniu do ubiegłego roku, przykłady kilku z nich: Paryż Orly -88 proc., Londyn City -98 proc., Londyn Gatwick -96 proc., Manchester -93 proc., Barcelona -86 proc., Warszawa -87 proc., Madryt -87 proc., Monachium – 83 proc., Dublin -87 proc., Paryż CDG -78 proc., Wiedeń -80 proc., Londyn Heathrow -79 proc., Amsterdam -76 proc., Mediolan Malpensa -75 proc. oraz Stambuł (IST+SAW) -70 proc.