Raport tygodniowy o ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – stan na 3 sierpnia

Raport tygodniowy o ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – stan na 3 sierpnia

Prezentujemy tygodniowy raport dotyczący zmian w ruchu lotniczym na i nad terytorium RP dodatkowo wzbogacony o dane europejskie z EUROCONTROL. W kolejnym tygodniu częściowego wznowienia międzynarodowych połączeń lotniczych do i z terytorium RP, odnotowujemy dalsze, choć już nieco mniejsze, spadki ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej jak i na polskich lotniskach w porównaniu do analogicznego okresu w latach ubiegłych. Poniżej liczba wszystkich operacji lotniczych IFR łącznie z lotami tranzytowymi oraz liczba operacji na polskich lotniskach. Warto także dodać, że w 31. tygodniu po raz kolejny przekroczona została liczba 1000 operacji w polskiej przestrzeni powietrznej każdego dnia przy średniej tygodniowej 1169 lotów (vs. 3331 w 2019 r.).

Zaznaczamy, że porównania zostały dokonane na podstawie danych za dzień lub tydzień operacyjny np. poniedziałek w podobnym okresie ubiegłego roku, a nie na zasadzie data do daty. Prezentowane dane pochodzą z systemów Network Managera i zawierają informacje o ruchu GAT IFR bez ruchu General Aviation.

31. tydzień 2020 r. od 27 lipca do 2 sierpnia br.

Poniżej ruch na lotniskach w tygodniu od 27 lipca do 2 sierpnia br. (liczba operacji):

  • Bydgoszcz – EPBY – 33 (96 w 2019 r.) spadek o 65 proc.
  • Gdańsk – EPGD – 504 (999 w 2019 r.) spadek o 49 proc.
  • Katowice – EPKT – 488 (1021 w 2019 r.) spadek o 52 proc.
  • Kraków – EPKK – 615 (1320 w 2019 r.) spadek o 53 proc.
  • Lublin – EPLB – 34 (72 w 2019 r.) spadek o 52 proc.
  • Łódź – EPLL –40 (84 w 2019 r.) spadek o 52 proc.
  • Modlin – EPMO –  202 (389 w 2019 r.) spadek o 48 proc.
  • Olsztyn-Szymany – EPSY – 33 (43 w 2019 r.) spadek o 23 proc.
  • Poznań – EPPO – 274 (510 w 2019 r.) spadek o 46 proc.
  • Radom – EPRA – 0 (0 w 2019 r.)
  • Rzeszów – EPRZ – 96 (178 w 2019 r.) spadek o 46 proc.
  • Szczecin – EPSC – 80 (123 w 2019 r.) spadek o 35 proc.
  • Warszawa – EPWA – 1763 (4027 w 2019 r.) spadek o 56 proc.
  • Wrocław – EPWR – 342 (715 w 2019 r.) spadek o 52 proc.
  • Zielona Góra – EPZG – 20 (30 w 2019 r.) spadek o 33 proc.

Liczba operacji lotniczych na wszystkich polskich lotniskach w tygodniu od 27 lipca do 2 sierpnia br.:

  • 4524 (9607 w 2019 r.) spadek o 53 proc. (wzrost operacji 30. (4421) vs 31. tydzień o 2 proc.)

Liczba wszystkich operacji lotniczych, w tym przeloty tranzytowe nad terytorium RP, w tygodniu od 27 lipca do 2 sierpnia br.:

  • 8184 (23323 w 2019 r.) spadek o 65 proc. (spadek operacji 30. (8305) vs 31. tydzień o 1,5 proc.)

Linie lotnicze wykonujące najwięcej lotów w polskiej przestrzeni 31. tygodniu 2020 (procentowo):

  • PLL LOT – 17,2 proc.
  • Wizz Air – 13,8 proc.
  • Ryanair – 10,5 proc.

Powyżsi przewoźnicy obsłużyli 41,5 proc. ruchu lotniczego, co stanowi 3396 lotów w polskiej przestrzeni.

Dane statystyczne EUROCONTROL

Sytuacja w Europie na dzień 2 sierpnia br.

  • Loty w sieci Network Managera: 16347, co stanowi spadek o 52 proc. (17780 lotów mniej)

31. tydzień 2020 r. od 27 lipca do 2 sierpnia br.:

  • Średnia tygodniowa lotów 15505 tj. spadek -55,5 proc. (91 179 lotów mniej),
  • 108547 lotów w 31. tygodniu, po raz pierwszy od połowy marca średnio 15 tys. lotów w ciągu jednego dnia,
  • Wtorek (28.7) był najmniej pracowitym dniem z 14099 lotami,
  • Linia Ryanair obsługiwała najwięcej lotów przy średniej liczbie 1243 lotów dziennie,
  • Deficyt lotów od 1 marca br. wynosi 3 301 929 lotów mniej,
  • 16570 lotów 31 lipca br., po raz pierwszy od 22 marca więcej niż 16,5 tys. lotów w ciągu jednego dnia,
  • Do 2 sierpnia br. ruch między Europą a USA spadł o 60 proc.

Linie lotnicze

Koncentrując się na największych grupach lotniczych: 2 sierpnia British Airways (IAG) zanotował 61 proc. spadek operacji, Lufthansa -66 proc., KLM -65 proc., Air France -46 proc., easyJet  45 proc. a Ryanair -30 proc.

W przypadku niektórych innych największych europejskich linii lotniczych (nie należących do powyższych grup) spadki w dniu 2 sierpnia wyniosły: El Al Israel Airlines -98 proc., Norwegian Air Shuttle -82 proc.,  Aer Lingus -78 proc., Brussels Airlines -75 proc., TUI -68 proc., TAP -65 proc., Finnair -63 proc., Air Nostrum – 60 proc., SAS -60 proc., Turkish Airlines -52 proc., Polskie Linie Lotnicze LOT -49 proc., Wizz Air -21 proc. oraz Wideroe -18 proc.

Lotniska

Wszystkie największe lotniska w Europie mają teraz od 60 do 90 proc. mniej lotów w porównaniu do ubiegłego roku, przykłady kilku z nich: Londyn City -93 proc., Londyn Gatwick -72 proc., Manchester -63 proc., Mediolan Malpensa -62 proc., Monachium – 61 proc., Stambuł (IST+SAW) -60 proc., Dublin -60 proc., Londyn Heathrow -58 proc., Madryt -58 proc., Paryż Orly -57 proc., Amsterdam -57 proc., Barcelona -55 proc., Warszawa -54 proc. Wiedeń -52 proc. oraz Paryż CDG -50 proc.