W godzinnej dyskusji uczestniczyli także: p.o. prezesa zarządu „Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o.” Piotr Malepszak, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson i prezes zarządu Kraków Airport Radosław Włoszek.
W trakcie panelu prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Janiszewski odniósł się do najistotniejszych z punktu widzenia PAŻP kwestii mających wpływ na przyszłość lotnictwa cywilnego w Polsce. Jego zdaniem, warunkiem dla realizacji strategii dla lotnictwa cywilnego jest zabezpieczenie rozwoju polskiej przestrzeni powietrznej w zgodzie z europejskimi standardami i regulacjami prawnymi.
Polska jako kraj Unii Europejskiej podlega regulacjom światowym i europejskim, dlatego wszelkie działania i aktywności skierowane na rozwój polskiej przestrzeni powietrznej są podejmowane nie tylko na płaszczyźnie krajowej, ale mają mocne zakorzenienie w rozwiązaniach i działaniach wypracowywanych na poziomie współpracy międzynarodowej – powiedział prezes Janusz Janiszewski.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej aktywnie działa na arenie europejskiej przy wypracowywaniu i implementacji rozwiązań dotyczących przyszłości architektury europejskiej przestrzeni powietrznej, współpracując przy tym z największymi instytucjami z obszaru transportu lotniczego i zarządzania ruchem lotniczym.
Prezes PAŻP zaznaczył, że podczas prac nad narodową strategią dla lotnictwa cywilnego należy uwzględniać kierunki rozwoju nakreślone przez kluczowe porozumienia międzynarodowe w tym zakresie. Podpisana 13 listopada 2018 roku w Madrycie przez PAŻP i Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) pierwsza edycja Strategii Rozwoju Przestrzeni Powietrznej dla Polski (Airspace Strategy for Poland) zakłada, że konieczna jest modernizacja systemu zarządzania ruchem lotniczym i przeprowadzenie zmian w strukturach przestrzeni powietrznej przy jednoczesnym utrzymaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa, poprawie przepustowości, redukcji kosztów i zminimalizowania opóźnień. Wprowadzenie tych zmian może przełożyć się m.in. na wpływ sześciu miliardów euro do budżetu oraz powstanie 65 tysięcy miejsc pracy do 2035 roku.
Obecnie dokument jest aktualizowany i uzupełniany o dodatkowe elementy, które chcemy wypracować w szerokich konsultacjach, do których zaprosiliśmy m.in. przedstawicieli linii lotniczych, portów i aeroklubu. Do 30 września czekamy na ich wkład – przypomniał Janusz Janiszewski.
Prezes PAŻP powiedział też o zaleceniach dokumentu Airspace Architecture Study (AAS), przewidujących utworzenie Jednolitego Europejskiego Systemu Przestrzeni Powietrznej (Single European Airspace System – SEAS) jako ewolucji obecnej architektury europejskiej przestrzeni przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii w celu uniezależnienia zapewniania służb od infrastruktury lokalnej. AAS zaleca zarazem stopniowe zwiększenie zakresu współpracy oraz automatyzacji w cyberbezpiecznym środowisku bogatym w informacje.
Prezes przypomniał także wnioski płynące z raportu Wise Persons Group (WSG), prezentujące wizję przyszłości europejskiego zarządzania ruchem lotniczym. W ich myśl jednolita europejska przestrzeń powietrzna będzie bezpieczna, elastyczna i zorientowana na klienta, spełniając wszystkie potrzeby w zakresie usług lotniczych i celów środowiskowych. Cyfrowe usługi ATM natomiast będą dostarczane wszystkim użytkownikom przestrzeni powietrznej, zarówno cywilnym jak i wojskowym, a także pasażerom.
Od grudnia 2018 roku PAŻP realizuje Strategię PAŻP 2019+, która wskazuje m.in. cele operacyjno-techniczne oraz biznesowe wyznaczające kierunki rozwoju Agencji – dodał Prezes PAŻP Janusz Janiszewski.
Strategia PAŻP 2019+ jest realizowana przez następujące Programy Strategiczne:
– Rozwój systemu zarządzania ruchem lotniczym (ATM)
– Rozwój funkcji ATFCM/ASM w PAŻP – czyli optymalizacja struktur przestrzeni powietrznej
– Zapewnienie ciągłości służb żeglugi powietrznej
– Zarządzanie ruchem bezzałogowych statków powietrznych
– Rozwój systemów wieżowych TWR
– Optymalizacja procesów biznesowych
Prezes PAŻP zaznaczył też, że od dwóch lat PAŻP podejmuje działania na rzecz odciążenia najbardziej zatłoczonych rejonów przestrzeni powietrznej w Europie.
Z powodu ryzyka spiętrzenia ilości operacji lotniczych w Europie podczas tegorocznego sezonu letniego Eurocontrol przeprojektowała potoki ruchu w europejskiej przestrzeni powietrznej, przesuwając część z nich z obszarów najbardziej obciążonych. Regulacje te miały zmniejszyć ruch lotniczy w środkowej części Europy, ograniczając zarazem ewentualne opóźnienia. Restrykcje wpłynęły jednocześnie na ilość ruchu lotniczego trafiającego do polskiej przestrzeni powietrznej. Tym samym Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wniosła znaczący wkład w „odkorkowywanie” europejskiego nieba.