Polska Agencja Żeglugi Powietrznej rozpoczyna konsultacje społeczne dotyczące podniesienia górnej granicy strefy kontrolowanej lotniska (CTR) Gdańsk (EPGD) i dolnej granicy rejonu kontrolowanego lotniska( TMA) Gdańsk A do 2000 stóp (ft AMSL). Celem zmiany jest poprawa bezpieczeństwa lotów wykonywanych w obrębie CTR EPGD w związku z pojawieniem się nowych przeszkód, których wysokość dochodzi do 1125ft AMSL.
Obecnie obie te granice przebiegają na wysokości 1800ft AMSL. Wobec konieczności zachowania separacji pionowej 1000ft pomiędzy statkami powietrznymi wykonującymi loty w CTR EPGD i TMA Gdańsk, maksymalną możliwą do wykorzystania wysokością lotu w CTR EPGD jest obecnie 1300ft AMSL (z uwagi na konieczność zachowania bufora pionowego od granicy CTR/TMA, równego połowie standardowej separacji pionowej). Za południową granicą CTR została wzniesiona przeszkoda, o wysokości 1125ft AMSL. Piloci opuszczający CTR z kursem południowym niejednokrotnie zgłaszali, dyskomfort i poczucie zbyt bliskiej odległości od przeszkody. Z uwagi na tolerancję wskazań wysokościomierza wynoszącą +/-300ft, pojawia się ryzyko potencjalnej kolizji z przeszkodą. Warto również zauważyć, że wysokość samego terenu na południu CTR miejscami przekracza 1000ft.
Proponowana zmiana granic pionowych (bez zmiany granic poziomych obu struktur) przyczyni się do możliwości zwiększenia wysokości lotu w obrębie CTR do 1500ft AMSL, co pozwoli na zwiększenie przewyższenia nad przeszkodą. Ponadto podniesienie dolnej granicy TMA Gdańsk A przyczyni się do zwiększenia dostępności przestrzeni niekontrolowanej w rejonie Gdańska.