Przypominamy, że z dniem 1 stycznia 2022 r. tracą ważność wydawane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego Świadectwa Kwalifikacji Operatora Bezzałogowego Statku Powietrznego. W związku z powyższym w systemie PansaUTM wprowadzamy kilka zmian.
Zmiany w zasobach w profilu pilota w PansaUTM
- Wszyscy nowi użytkownicy systemu PansaUTM podczas zakładania profilu na stronie utm.pansa.pl proszeni są o dodawanie jedynie poniżej wymienionych certyfikatów:
Nazwa w PansaUTM Nazwa zasobu w PansaUTM Co należy podać / dodać do zasobów Dane Operatora BSP UAS_OPERATOR_ID - W polu ID certyfikatu: należy wpisać nr operatora
- Jako załącznik: zrzut ekranu z profilu operatora na stronie ULC z widocznym numerem operatora, dla którego zostało wydane potwierdzenie oraz informacją (jeśli posiada je operator) o zweryfikowanych oświadczeniach.
- W polu Ważny do: należy wpisać datę ważności potwierdzenia rejestracji operatora
Dane Pilota UAS_PILOT_ID - W polu ID certyfikatu: należy wpisać podać nr pilota
- Jako załącznik: zrzut ekranu z profilu pilota na stronie ULC z widocznym numerem pilota oraz informacją o posiadanych kompetencjach (podświetlone pola)
- W polu Ważny do: należy wpisać datę ważności profilu pilota
Dane BSP - poprawny i pełny nr seryjny
- zdjęcie numeru seryjnego umieszczonego na BSP
- w przypadku własnych konstrukcji: numer kontrolera lotu i/lub aparatury sterującej wraz ze zdjęciami
Podczas wprowadzanie danych proszę pamiętać o wprowadzaniu poprawnych ID certyfikatów, zgodnych z rzeczywistością dat ważności i załączeniu zrzutów ekranowych, które jednoznacznie pokazują, że to są uprawnienia należące do danego pilota (imię i nazwisko) i operatora (imię i nazwisko). - Zarejestrowani użytkownicy, w tym Ci którzy dokonali konwersji Świadectwa Kwalifikacji powinni do 31 stycznia 2022 roku uzupełnić zasób UAS_PILOT_ID i UAS_OPERATOR_ID o zrzut ekranu z profilu pilota oraz operatora na stronie ULC (zgodnie z tabelą powyżej). Do tego czasu zarejestrowani użytkownicy mogą korzystać z PansaUTM na dotychczasowych zasadach o ile tylko posiadają w swoim profilu inne, wcześniej dodane uprawnienia (np. A1/A3), które pozwolą na zgodne z prawem wykonanie planowanego lotu.
Uwaga! Uwaga! Bez uzupełnienia profilu pilota (certyfikat UAS_PILOT_ID) nie będą możliwe loty w kategorii „szczególnej”, na które do tej pory pozwalało Świadectwo Kwalifikacji! - Więcej informacji można znaleźć na stronie Jak korzystać z PansaUTM.
Loty BVLOS
- Plany misji BVLOS w krótkim opisie planu lotu powinny zawierać:
- Informację o krajowym scenariuszu (NSTS-0X) według, którego są wykonywane loty lub informację, że loty są wykonywane zgodnie z zezwoleniem na operację wydanym przez Prezesa ULC, które powinno być załączone do planu misji.
- Współrzędne oraz promień okręgu, w którym zawiera się zaznaczony w planie misji rejon lotu, zapisane w układzie WGS-84 oraz formacie XX°XX’XX”N XXX°XX’XX”E (stopnie, minuty, sekundy). Promień proszę podawać w metrach: np. 52°11’11″N 020°11’11″E 500M
- Zawsze numer operatora, dla którego wykonywany jest lot. Jeżeli numer operatora jest inny niż ten wydany na Twoje nazwisko (i wprowadzony do PansaUTM) to w takim przypadku do KAŻDEGO składanego planu misji BVLOS pilot ma załączyć zrzut ekranu z profilu operatora, dla którego wykonuje lot, widniejącego na stronie ULC (drony.ulc.gov.pl).
Proszę pamiętać, że ma być widoczny nr operatora oraz – jeśli lot wykonywany jest w oparciu o krajowy scenariusz standardowy NSTS – powinny być podświetlone na zielono kafelki potwierdzające odbiór przez ULC i kompletności oświadczenia Operatora BSP o zgodności operacji z krajowym scenariuszem standardowym. - Jeśli loty trwają kilka dni proszę podać w opisie ramy czasowe, w których faktycznie będą się one odbywać. W inny wypadku opublikowane przez PAŻP ostrzeżenie nawigacyjne DRA-I będzie informować o możliwej aktywności non stop.
- Przykład: Lot zgodnie z NSTS-05 dla operatora POLabc1234de56fgh. Rejon lotu zawiera się w okręgu o środku i promieniu: 52°11’11″N 020°11’11” 500M. Loty w godzinach 8-16.
- Misje BVLOS należy składać 3 dni robocze (72 godziny) przed planowanym terminem rozpoczęcia lotów.
- Misje niezachowujące wymaganego terminu lub z opisem zawierającym błędy będą odrzucane z przyczyn formalnych bez rozpatrywania merytorycznego.
Zgłaszanie lotu w aplikacji mobilnej
- Pilot BSP podczas wykonywania Check-Inu przed lotem powinien wprowadzić swój numer pilota i numer operatora, dla którego wykonuje operację.
- Więcej informacji można znaleźć na stronie Jak używać DroneRadar.